Въвеждането на електробуси пък е част от инвестиционния проект на най-голямата транспортна компания в града - "Хеброс бус", а в по-мащабен план перспективно решение може да бъде и градският и междуградски S-Bahn - бърз релсов електротранспорт, счита инж. Димитър Попов, управител на компанията "Сити план Пловдив", която е създател на действащия общ устройствен план на града до 2025 г.
Екологичен градски транспорт
Собственикът на "Хеброс бус" Веселин Дошков съобщи, че в края на февруари фирмата му е заявила инвестиционни намерения и търси европейско финансиране за проект за закупуване на 10 електробуса.
От компанията искат да закупят и станция за акумулиране на евтина енергия от ненатоварените часове от денонощието, която да се ползва за зареждане на електрическите автобуси по всяко време.
"Очакваме в рамките на година да знаем дали ще успеем да реализираме този проект с еврофинансиране, но ако не осигурим такова, губим интерес към него. Защото цената на един електробус в момента е между 400 000 и 450 000 евро и е 2.5 пъти по-висока от цената на автобус с дизелов двигател клас Евро 6", обясни Дошков.
По думите му разходите за енергия на електробусите са многократно по-ниски от разходите за други горива, но все пак при висока първоначална инвестиция не е изгодно решение.
Собственикът на "Хеброс бус" счита, че община Пловдив трябва да бъде по-взискателна към компаниите, които осъществяват градския транспорт.
"Около 30 на сто от возилата в Пловдив са "щъркели" - това е шаси на автомобил и рама на автобус. В резултат качеството на транспортната услуга е ниско, защото те са много високи, нестабилни, неудобни за качване и слизане. И макар че имат екологични двигатели, не са решение за следващите 5-7 години", казва Веселин Дошков.
Градска железница?
Перспективно и нестандартно решение на транспортната задача на Пловдив може да бъде градският и междуградски S-Bahn - бърз релсов електротранспорт, счита инж. Димитър Попов, управител на "Сити план Пловдив".
Неговата фирма е създател на действащия общ устройствен план на града до 2025 г. Транспортната система S-Bahn според идеята на инж. Попов може да работи както в Пловдив, така и по направленията Пещера, Панагюрище, Карлово, Хисаря, Асеновград.
"Нашите изчисления показват, че S-Bahn системата би била добре натоварена с голям пътникопоток и следователно ще бъде икономически изгодна. Тя трябва да се състои от композиции с по 3 вагона.
Идеята е отсечката гара Филипово - Централна гара Пловдив (посока север - юг) да се освободи от тежкотоварен жп трафик и да остане единствено за пътници. Ако това се случи, по автономните релсови трасета може да се развива максимална скорост в града около 60 километра в час или средна скорост 32-38 километра в час", разказва инж. Попов.
Екологичните и икономическите предимства на S-Bahn са вън от всяко съмнение, обяснява предимствата той. Бъдещият S-Bahn би ползвал около 47 км жп пътища.
Инфраструктурата е собственост на НКЖИ, но ако товарният трафик бъде спрян и трасета се включат в автоматизираното управление на жп трафика, те могат да станат съставна част от мрежата на градския транспорт на Пловдив и да следват неговите правила - светофари и спирки, както е нормално за един град.
В бъдеще време
Инженер Попов обаче засега не може да прогнозира приблизителната стойност на пловдивския S-Bahn, защото още няма изготвен идеен проект. Но е оптимист, защото в предвижданията на концепцията за пространствено развитие на община Пловдив, която в момента се одобрява от Общинския съвет в Пловдив, е препоръчано паралелно с актуализацията на общия устройствен план на града да се разработи и идеен проект за S-Bahn.
Според Димитър Попов проектът има добър инвестиционен потенциал за НКЖИ, защото тя има изградена инфраструктура, с която ще се намеси в градските превози. Инвестиционни усилия ще трябват и за електрическите мотриси и вагони, за местата за прекачване, за местоположението на масовите паркинги и гаражи, свързани със системата Park&Ride (паркирай и пътувай), която би съпътствала въвеждането на S-Bahn.
Транспортът в Пловдив в числа
В градския транспорт на Пловдив се осъществяват около 160 000 пътувания дневно, автобусните линии са 29, а броят на автобусите е 210. Техният месечен месечен пробег е 1 350 000 километра при средна скорост 15-18 километра в час. Всеки ден в Пловдив влизат и излизат 83 000 моторни превозни средства, а 38 000 души ползват обществен транспорт към и от Пловдив, за да отидат на работните си места. Градът има стара тролейбусна мрежа, собственост на частна компания. Тролейбуси няма от минимум 4-5 години.