© Plovdiv24.bg | Центърът на Пловдив в последните години придобива все по-красива визия, а Главната става все по-притегателно място както за пловдивчани и туристи, така и за бизнеса, след като преди години имаше видим отлив на търговци.
За това допринасят и красивите реставрирани фасади, които приковават погледите на туристи, но и на пловдивчани. Все повече нови търговски обекти отварят врати на Главната, като напоследък големият поток от хора явно кара големите вериги да й обърнат внимание. Доказателство са отворилите в последните години магазини и заведения на известни световни вериги, както и такива, които в момента се подготвят за нанасяне там.
Какво направи ОбщинатаНека припомним как започна реновацията на пловдивския център. Работата по подмяна на облика на частта между Централна поща и Джумаята започна още през 2005 г. по времето на Иван Чомаков и завърши в управлението на Славчо Атанасов. Реновацията включваше пълното премахване на врачанския мраморен камък и замяната му с нови плочки от пресован бетон с повърхностно покритие от естествени материали и павета в различни цветове и форми.
По време на Славчо Атанасов започна и умуването за обновяване визията на пл. "Централен" и Малката главна. През настоящия кметски мандат обаче бе довършено реновирането на Малката главна, както и пространството около емблематичната за града на тепетата аптека "Марица". Започнаха и стъпките за обновяване визията на пл. "Централен".
Работата по Малката главна започна със създаването на работна група, която да възложи изготвянето на идеен проект за визията на ул. "Райко Даскалов" или Малката главна. Паралелно местната управа започна да мисли не само за самите ремонти, но и как да подобри вида на самата Главна улица. Така се стигна до допълване на нормативната уредба, а това доведе до махането на климатиците от фасадите на сградите, уеднаквяването на рекламните пана и чадъри. И всичко с цел да се покаже на преден план прекрасната архитектура на Пловдив.
През юни 2012 г. започна и подмяната на настилката на ул. "Райко Даскалов", а междувременно бяха обновени стълбовете за осветление по Главната, които бяха декорирани с цветни саксии. Появиха се и цветни пирамиди, които да допълват облика на ул. "Александър I". Обновиха настилката и около аптека "Марица", а на откриването на реновирания обект кметът Иван Тотев заяви, че Пловдив вече има най-дългата пешеходна зона в Европа.
Междувременно започна и обновяването на фасади на емблематични сгради по Главната. Сред тях бяха фасадата на Дрматичния театър, бившия хотел "Берлин", книжарницата до Римския стадион. Предстои да бъде ремонтирана и фасадата на "Екселсиор" или бившето кино "Христо Ботев", както и старата сграда на БНБ на Малката главна. Бяха възродени за нов живот и стълбите на Каменица. Мястото се превърна в притегателен център за туристи, но и за пловдивчани, които сядат и се любуват на водната каскада и цветните форми. Около стълбите все още се работи, в частната зона, където ще се появят кафенета. Общината пък ще направи и филиал на Градската галерия на мястото на бившия бар "Калигула".
Местната управа не забрави и Римския стадион. Неговата реконструкция започна през 2011 г. Това, което се направи е археологическо проучване и изследване, строителни и консервационни дейности, свързани със стадиона. Първият етап от реконструкцията завърши и беше открит в края на април 2012 г., а през октомври 2013 г. стартира вторият етап. Тогава се влезе в подземното пространство, където се направи комплекс, включващ мултимедия, информационен център и търговска зона. Официалното откриване на изцяло обновения Римски стадион беше на 21 юли 2014 г. Мултимедийния комплекс предлага и 3D прожекции на филма Древен Филипопол. А само през първия месец след откриването лентата бе гледана от около 1000 зрители.
Освен туристи емблематичният обект привлече и бизнес. Намери се мераклия, който срещу около 5 хил. лева месечен наем да вземе кафенето на Римския стадион. Кафето продължава да работи и да се пълни с пловдивчани и гости на града.
В този мандат започна и стъпка по стъпка да се върви към реновацията на пл. "Централен". Местната власт проведе международен конкурс, чрез който да се избере идеен проект за визията на площада. Конкурсът бе спечелен от португалското студио "Фора". Предложението на "Фора" предвижда подземен музей на Античен Филипопол под пл. "Централен", а покривът на този музей е площадното пространство. На него ще има специални отвори, през които ще се слиза до подземния музей. На повърхността ясно са обособени публичните пространства по площада. Има място за големи концерти и събития, подсилена е връзката между площада и Главната улица.
Върви се вече към изготвянето на технически проект, а срокът за изпълнение, който си постави Общината, е 2019 г.
Лошите примери
Един от лошите примери по Главната за визия на сграда, която не съвпада с вида на улицата, е магазин за спортни стоки, в близост до Римския стадион. Сградата бе определна като футуристично-модерна и е недолюбвана от много пловдивчани. След статия в сайта ни много пловдивчани дори се готвеха за протест, но бе твърде късно - собствениците имаха издадени нужните документи и реновацията й приключи.
Друг не особено добър проект бе водното пръскало, което читателите на Plovdiv24.bg нарекоха "Рендето". За пластиката негативните мнения заваляха още след поставянето му. Кметът по онова време Славчо Атанасов заяви, че иска да чуе мнението на хората и ще се съобрази с него. Въпреки проучването, което показа 70% неодобрение той отказа да премахне модернистичната арт творба. Това направи неговият наследник Иван Тотев.
Как реагира бизнесът?
Няма как да не спрем вниманието си не само на възродения вид на Центъра, но и на търговските обекти по Главната. През последните години се забелязва все по-голямо навлизане на големи вериги магазини за дрехи, спортни стоки, парфюмерии и други. Така бизнесът реагира на увеличения поток от хора на Стъргалото.
Може би един от примерите, че бизнесът осъзнава възраждането на пловдивската Главна е преместването преди около 2 години на небезизвестната кафетерия "Costa coffee". Заведението преди това се помещаваше в МОЛ Пловдив, но след няколко години там собствениците решиха да се преместят на пловдивската Главна улица.
Вече са ясни и някои от бъдещите нови обекти, които ще допълнят списъка. Така на мястото на позната Виенска сладкарница в Центъра ще се появи "Burger King" за първи път в Пловдив. Със сладкарницата имаше доста трудности при промяната на собствеността, но те вече са забравени от новата верига, която ще замени заведението. Собствениците на сградата работят по пълното й укрепване и реновиране. В етажите над ресторанта за бързо хранене пък ще има офисна част.
На няколко метра, до т. нар. Гръцка сладкарница предстои да се появи ресторант "Raffy - Bar & Gelato".
Вече текат слухове за това кой е наемател на бившия Нармаг - сградата дълги години не се ползваше и стоеше празна, заради което пловдивчани не можеха да разгледат археологическите разкрития в подземния й етаж. Там вече текат ремонтни и подготвителни дейности за нанасянето на новия й наемател.
След дълги години сагата с детмаг "Снежанка" на Малката главна приключи и тя вече е с нова визия, готова за своя нов живот. Там тепърва се очаква да се намерят наематели. |