След като още през септември регулаторът каза на държавата, че няма проблем да продължи с концесията, сега решението е по-същество: третият кандидат не е доказал, че отговаря на условията, и отпада. Развръзката обаче вероятно ще се забави още с месеци до окончателното произнасяне на ВАС. Интригата е дали малкото пловдивско летище ще бъде стопанисвано от китайски гигант или от местно обединение. От отварянето на офертите се видя, че международният кандидат предлага повече инвестиции и по-голямо концесионно плащане.
Къде са активите на кандидата
Процедурата за предоставяне на 35-годишна концесия на пловдивското летище беше открита на 30 декември 2016 г. Оферти подадоха китайски конгломерат HNA Group, обединение между "Тракия икономическа зона" и пловдивския автомобилен превозвач ПИМК, и "Силк роуд Пловдив еърпорт". Последният беше отстранен от процедурата, тъй като според решението на транспортния министър от 25 юли консорциумът не е доказал задължителни минимални активи от 20 млн. евро. Вместо това консорциумът е предоставил отчети на трето лице - кипърското Cobalt New Age Airlines Group, което обаче не фигурира под каквато и да било форма в заявлението за участие или в друг от представените от "Силк роуд" документи.
Също така "участникът не доказва каква е ролята или връзката на Cobalt New Age с обединението, като единственото, което посочва в тази връзка, е обстоятелството, че компанията е управлявана от участника в "Силк роуд Пловдив Еърпорт" - "Пиктет капитал" (Кипър)", се казва в решението на КЗК. Независимо от това комисията е извършила проверка на предоставените от кипърското дружество отчети и заключението на регулатора е, че тези документи "не могат да бъдат приравнени на финансов отчет, тъй като не съдържат необходимите реквизити и съответно не могат да породят същите правни последици", пише още в становището на КЗК.
В "Силк роуд Пловдив еърпорт" водеща роля със 75% участие има дружество "Принц фон Пройсен кепитъл лимитeд", регистрирано в България. Собственик на 96% от капитала на "Принц фон Пройсен кепитъл лимитед" е швейцарецът Урс Майстерханс. По оценки на Фонда за развитие на летище "Пловдив" тази година съоръжението ще обслужи 80 000 пътници, а през 2018 г. - 110 000. През юли тази година основният превозвач на летището - Ryanair, стартира полети до три нови дестинации и вече лети до Лондон, Брюксел, Милано и Франкфурт, като полетите са общо 9 на седмица.