Интервю с Юлиана Йорданова – началник отдел "Туризъм“ към Община Пловдив за Plovdiv24.bg относно туризма в Пловдив и призовете, които печели градът.
В последните години Пловдив е все по-напред сред водещите туристически дестинации в света. Това така ли е, г-жо Йорданова? Разкажете ни повече за тази нова награда, нов приз, който Пловдив спечели преди дни буквално!
За мен е удоволствие да споделя последните новини около дестинация Пловдив. Да, през изминалата седмица Пловдив беше отличен с поредния приз – "Най-бързо развиваща се дестинация за културен туризъм“ на медийното издание "Дестинация България“. То организира своите годишни награди, в рамките на които се отличават отличниците сред дестинации, туристическия бизнес, туристическия сектор и местна и национална администрация.
Наградите са едно добро нещо, но да си кажем честно – съвзе ли се туризмът в Пловдив след КОВИД пандемията и започнаха ли да идват чужди туристи в града? Знаем, че предимно българи посещаваха Пловдив след пандемията.
Да, по разбираеми причини, след пандемичния период, предвид постепенното отпадане на всички мерки и ограничения, свързани с придвижването и здравния протокол, вътрешният туризъм беше водещ. Сега статистическите данни от 2022 г. обаче показват едно постепенно подобрение, като пренощувалите по показател реализирани нощувки бележим ръст от 57% спрямо 2021 г. и успяваме да надминем, макар и с малко – 1%, така успешната 2019 г. за Пловдив. Така че да, наблюдава се една положителна тенденция във възстановяването на сектора в Пловдив конкретно.
Какви туристи идват тук, откъде?
Генериращите пазари на Пловдив са предимно Турция, Гърция, Германия, Израел, Обединено кралство, Испания, Италия, от далечните пазари – САЩ.
А какъв вид туризъм предпочитат посетителите?
Предпочитанията са едно, а с какво реално разполага Пловдив е нещо съвсем различно. За разлика от нашите конкурентни дестинации, някои от тях, Пловдив не разполага с природни дадености, като море и планина, но за сметка на това имаме хилядолетна култура и история, т.е. културно-исторически туризъм, и богат събитиен календар.
Може би тук би било мястото да споделя, че още от 2019 г. ние се занимаваме със събирането, обобщаването и актуализирането на абсолютно всички значими събития за град Пловдив не само от културния и спортния календар на общината, но и от програмата на Фондация "Пловдив 2019“, от "Сила“, "Колодрума“ и не на последно място, макар и вече с различни функции, Международен панаир "Пловдив“. Това е един изключително трудоемък процес, който позволява до крайните потребители, места за настаняване, туроператори и посетители да достигне една своевременно актуализирана информация за това какво ще се случва в Пловдив целогодишно.
А иначе да, културно-историческият туризъм е водещият за Пловдив.
И събитийният – също.
И събитийният. И не на последно място, съчетание и на двете. Тук вече може да говори и за кулинарен туризъм, тъй като изобилстват изключително събития от такъв характер. Бизнес туризъм, тъй като Пловдив разполага с една много добра туристическа база, висококатегорийни хотели, които предлагат услуги на доста високо ниво.
Да. В едно предишно предаване си говорехме за това, че в Стария град хората предпочитат да търсят такива обекти, като ресторантчета, обаче за съжаление няма. Имам предвид, като че ли намаляха ресторантите там, но това е една друга тема.
Ами, за съжаление, по време на световната пандемия много места за настаняване и заведения за хранене трябваше да прекратят своята дейност. Надяваме се с положителната тенденция, която се очерта още в края на миналата година, това да продължи и те отново да се завърнат.
Нека да кажем кои са най-предпочитаните обекти, има ли такива, или не може да се каже?
Водещи са Античният театър, къща "Хиндлиян“, Балабанова къща – говорим за обектите, които са в Стария град, а малко извън него, естествено, най-новото откритие, т.е. едно от последните нови открития е Епископската базилика на Филипопол в комбинация с раннохристиянската базилика, която е, знаете, в непосредствена близост.
Да. Ще се надяваме и Небет тепе да бъде така посещаван, след като се отвори за посетители социализирания обект.
Надяваме се "Актът за раждане на Пловдив“ да привлече вниманието и на българските, и на международните туристи.
Той открай време привлича, но сега вече ще бъде нещо по-различно.
Сега вече като завършен продукт.
Като завършен продукт, наистина. Добре, все пак, достатъчно добре ли се промотира Пловдив като дестинация, можем ли да кажем, че е достатъчно?
Никога не е достатъчно е моят отговор като един експерт, но в крайна сметка, изхождайки от вашия въпрос относно наградите – да, определено това е оценка за нашите усилия. Тъй като е трудно всяка година да бъдеш добър сред най-добрите. В България има не една прекрасна дестинация, утвърдени професионалисти, които предлагат преживявания на своите посетители и туристи. Като така да се каже индикатор в тази посока за успех е миналогодишното признание – Пловдив беше отличен за "Най-добра европейска дестинация“ заедно в една шампионска селекция от други утвърдени градове, като Истанбул, Виена, Атина, Рим, може би няма да ги изброя всичките. От 182 държави туристи гласуваха за Пловдив в три подкатегории. Той беше избран за "Най-добра културна дестинация“, "Най-добра дестинация за винен туризъм“ и "Най-романтична дестинация“. Така че това според мен е един добър атестат за нашите усилия в тази посока.
А има ли проблеми наистина за туризма на Пловдив? Какво още може да се направи? Какви са проблемите, които срещате сега?
Сега, като цяло глобални проблеми не мога да кажа, че има, но винаги има какво да се надгражда. Според мен, както казах, един от водещите туристически продукти за Пловдив, който увеличава туристопотока, това е т.нар. събитиен календар. Община Пловдив и в частност отделът генерира немалко усилия в обобщаването на информацията не само от културния и спортния календар, програмата на Фондация "2019“, частни контрагенти.
Обединява всички по-значими събития и форуми и ги предоставя като информация до местата за настаняване, туроператорите и посетителите, за да могат те да организират своевременно продажбите на своите пакети и посещението в Пловдив. Според мен в тази връзка следва да се подобри координацията между събитията, техните организатори и туристическите субекти с цел увеличаване посещаемостта и на двете страни – и на събитията, и на местата за настаняване.
Също така би било добре да помислим събитийният календар да се насити равномерно, целогодишно, тъй като към настоящия момент наблюдаваме едно леко струпване в пролетно-летния и ранния есенен сезон и зимата остава малко по-бедна откъм по-значими формати. Така че можем да работим и в тази посока специално.
По отношение на културно-историческото наследство, тук амбициите са периодично, целогодишно – целогодишно, имам предвид ежегодно, да има открита нова атракция, за а може да се привлича интереса на посетителите, защото пак казвам, ние нямаме даденост като море, планина и залагаме непрекъснато в инвестиции, в културно-историческо наследство и събитиен календар.