53 266 797 лева е сметката, за да лъщи Пловдив от чистота през 2024 година или с 6 079 751 лева повече от миналата 2023 година. Това показва проектът на план-сметка на община Пловдив за почистването, събирането на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци. Проектът на документа е качен на сайта на администрацията, видя
Plovdiv24.bg. Припомняме, че бюджетът на Пловдив за 2024 година общо е
близо 684 милиона лева.
Предложението за план-сметката е направено от кмета
Костадин Димитров и съгласно законодателството трябва да стои 1 месец на интернет страницата на общината, за да може хората да се запознаят, а и съответно да направят своите предложения преди окончателното му гласуване и приемане от Общинския съвет. Срокът за гражданите изтича на 14 февруари 2024 година.
Към проекта е прикачен и анализ с отчет на разходите по дейността за 2023 година. Според изчисленията към 31 декември разходите по почистване и сметосъбиране и третиране са 47 187 046 лв., от които 42 051 124 лв. са с източник на финансиране от "Такса за битови отпадъци за 2023 г., при реални приходи от ТБО - 42 690 025 лв.
Отчетът показва, че за 2023 г. са изразходвани средства:
- За сметосъбиране и сметоизвозване - 13 901 521 лв.
- За обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения - 8 511 860 лв.
- За поддържане чистотата на териториите за обществено ползване - 24 773 665 лв.
Според публикуваното предложение на кмета
Костадин Димитров - планираните разходи за 2024 година за дейностите по управление на битовите отпадъци са разпределени по следния начин:
- За сметосъбиране и сметоизвозване – 15 411 125 лв, в т.ч. 285 972 лв. за съдове за битови отпадъци. Тук увеличението от 1,5 милиона лева в сравнение с миналата година е заради увеличението на минималната работна заплата. Т.е. тук не става въпрос за подобряване на услугата или модернизирането ѝ по някакъв начин.
- За обезвреждане на битовите отпадъци – 9 126 529 лв. Тук увеличението от 614 669 лева е и във връзка с промяната и увеличението на цената на услугата по преработка на отпадъци на завода в с. Шишманци от 29,92 лв. без ДДС на 50,31 лв. без ДДС на тон приет отпадък. За това увеличение Ви бяхме съобщили, когато в края на
миналия мандат тихомълком без решение на Общинския съвет се сключи анекс към договора. Тук трябва да се отбележи, че за тази дейност вече има натрупани 600 000 лева отчисления (средства), които ще се използват за целта на тази дейност.
- За поддържане чистотата на териториите за обществено ползване са предвидени 28 729 143 лв. Тук разликата от 1 038 685 лв. са от държавния бюджет и отново са за компенсиране увеличението на МРЗ за три от общинските предприятия. Става въпрос за почистването на улиците, тротоарите, алеите, площадите и парковете.
Тук на общинското предприятие “Чистота" са дадени 21 605 792 лева, 5 523 315 лева са за ОП “Градини и паркове", 393 900 лева са за ОП “Траурни дейности", 1 201 636 лева са за почистване на дъждоприемните шахти.
За компостиращата инсталация са предвидени 435 779 лева, а за охраната на сметището на “Цалапица" са отделени 300 000 лева.
Така от цялата план-сметка става ясно, че за дейност “чистота" са предвидени 44 140 268 лева, а за дейност “управление на отпадъците" 7 698 575 лева.
На
последната пресконференция, на която кметът и неговият екип представиха накратко бюджета на града, както и на
общественото обсъждане той обеща, че таксата за битови отпадъци засега няма да се вдига. -
За последните пет години средствата за почистването на града се увеличават с всяка година - от 42 млн. лв за 2020 година до малко над 53 млн. лева за 2024 година. Дали обаче градът ни става по-чист е въпросът, накойто трудно даваме положителен отговор?