Защо големи германски компании като "Кауфланд", "Либхер" и "Вюрт" избират Пловдив?
В резултат на войната в Украйна разходите за суровини, персонал и енергия нараснаха неизмеримо. Високият натиск върху разходите е особено забележим в Германия. Според председателя на консултативния съвет на Stihl Nikolas Stihl Германия сега е "по-скъпа от Швейцария“.
Това също става все по-забележимо в икономиката на Баден-Вюртемберг, тъй като компаниите преместват цели производствени етапи в други европейски страни поради съображения за разходи или локализират бъдещи технологии там. Генералният мениджър на IG Metall вече ясно предупреди срещу подобно преместване в чужбина, тъй като това разбира се ще засегне и работните места.
Особено популярна дестинация за нови компании от Баден-Вюртемберг е Източна Европа, разказва Frankfurter Rundschau в своя статия.
Например автомобилният доставчик ZF Friedrichshafen започна да произвежда компоненти за електрически автомобили в Сърбия, а Eberspächer изгражда нова фабрика за нагреватели за електрически автомобили в България. Традиционният производител от Еслинген обаче не е единствената компания от Баден-Вюртемберг, която се установи в България.
България, с най-ниските заплати и данъци в Европа, е особено подходяща за преместване, още повече че европейската страна активно насърчава подобни заселвания.
"Тракия икономическа зона" е изградена в Пловдив, вторият по големина град в България след столицата София. Индустриалната зона с площ от над 10 500 кв. км е един от най-големите икономически проекти в Източна Европа и вече привлече няколко големи компании. Сред тях са например търговецът на дребно Kaufland, винтовият гигант Würth, както Liebherr.
В София, която все повече се развива във високотехнологична локация, Bosch и Festo например, с централа в Еслинген, също имат големи локации.
Но ниските заплати и ниските данъци не са единствените критерии в полза на България. По време на пандемията от COVID-19 и отново в резултат на войната в Украйна компаниите от Баден-Вюртемберг трябваше да се борят с прекъснати вериги на доставки и рязко увеличение на цените на суровините.
Тъй като доставките от Русия са спрени поради санкциите, а доставките от Украйна са трудни за получаване поради боевете, България става все повече и повече хъб в Европа и също печели точки с добрата си трафик ситуация. Според Handelsblatt около 400 километра с камион от Пловдив до турския мегаполис Истанбул и около 300 километра до гръцкото пристанище Солун.
Синдикатът IG Metall вече алармира, че масовото преместване на производствения капацитет на големите компании от Германия ще се отрази на местната икономика и работните места. От синдиката критикуват и Европейския съюз, защото подкрепя предимно структурно слабите региони по отношение на дигиталната трансформация, което също прави иначе развитата и богата провинция Баден-Вюртемберг по-малко конкурентоспособна.
По този повод премиерът на провинцията Винфрид Кречман и министърката на икономиката Никол Хофмайстер-Краут се обърнаха към председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. Тази стратегия “застрашава нашия иновационен клъстер, включително и работните места", пишат политиците от Баден-Вюртемберг.