ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Знаем ли правата си в болницата? Отговарят УМБАЛ "Свети Георги" и адвокат Шаркова
Автор: Екип Plovdiv24.bg 09:50 / 28.09.2023Коментари (1)3471
©
Знаем ли какви са правата ни като пациенти и как можем да се информираме за тях? Кое пропускаме и какви са фактите. По темата разказва адвокат Мария Шаркова по повод Световната седмица за безопасност на пациентите.

“Много важно е правото на безопасно лечение, гарантирано за всеки пациент. Медицинската помощ следва да бъде оказана с изправна апаратура, от компетентен персонал, при спазване на изискванията за контрол и предотвратяване на вътреболнични инфекции, при наличие на безопасна инфраструктура и качествени и в годност лекарствени продукти. Проблемът за безопасността на пациента е проблем в целия свят", обяснява Шаркова.

Тя консултира УМБАЛ “Свети Георги" ЕАД - Пловдив вече 13 години и има наблюдение върху много процеси, свързани с правата на пациентите. “Въпреки трудностите в системата, болницата полага усилия да осигури обратна връзка за всеки пациент, който е изразил някакво недоволство и подхожда с огромна загриженост в такива ситуации. Пациентите трябва да са сигурни, че всички работим на една страна - за подобряване на медицинската грижа и по-качествено здравеопазване", заяви Шаркова.

Тя разказа за мултидисциплинарните комисии, които често консултира и които не пренебрегват нито едно оплакване за евентуално нарушени права. В университетската болница са използвали медиатори за разрешаване на възникнали спорове. Полагат се много усилия за защита правата на децата - пациенти, като са изработени алгоритми за защита на личните им данни и осигуряване на закрила. Има приет регламент за предоставяне на информирано съгласие от пациентите, както и информационни табла.

Шаркова подчертава, че правото на информация има особено важно значение за лечебно-диагностичния процес. То включва и правото на пациента да избере дали да бъде лекуван, или не, след като се запознае с информацията, касаеща неговото състояние. Също така пациентът има право на информация за всички медицински услуги, които предоставят болниците, тяхната цена, източникът на заплащането им. Пациентът има право да се информира за имената на лекуващите го лекари, има право да се запознае с медицинската си документация. Правата на пациента включват и защита на личните данни за здравословното състояние.

Добре е да знаем, че правата на пациентите в сферата на здравеопазването са уредени в няколко закона и различни подзаконови нормативни актове и това води до трудности, както за пациентите, така и за медицинския персонал да се ориентира и научи повече зз пациентските права и тяхната защита.

А те са разнообразни - за всеки пациент без оглед на това дали е здравноосигурен или не (например право на ининформация, на качествено лечение, на достъп до медицинската документация), така и произтичащи от здравноосигурителния статус на пациента - да получи безплатна медицинска помощ в рамките на пакета, заплащан от НЗОК; право на жалба.

Пациентът има и други специфични права, когато е хоспитализиран - например да бъде посещаван от близките си, от личния си лекар или специалиста, издал направлението за хоспитализация, в това число и да отказва посетители, и много други. Пациентите често се ориентират трудно в нормативната уредба и затова се информират за правата си от други места - пациентски организации, консултации с юрист, електронните страници на различни администрации (например страницата на МЗ, на НЗОК). “Ако питате за начина, той е - проактивност. Пациентите трябва да познават правата си, да търсят активно информация и да знаят как да ги защитят. Но трябва да са запознати и със своите задължения и последиците от неспазването им", казва адвокат Шаркова.

Не бива да прескачаме и задълженията на пациента, въпреки че са доста по-малко, ако се съпоставят с правата, но това има своето обяснение. Пациент не се става по желание или поне не в преобладаващия брой случаи, защото качеството "пациент" почти винаги се свързва със здравословен проблем. Това означава, че е засегнато едно от най-ценните ни блага - нашето здраве, а понякога и че е застрашен животът ни. Това прави пациентите уязвими, чувствителни, податливи на емоции, особено в състояния, изискващи според представите на пациента и неговите близки, спешна или неотложна намеса. Пациентът не избира дали бъде поставен в това положение и поради това е съвсем нормално законът да предвижда гаранции, че в състояние на уязвимост ще получи най-добрата грижа за състоянието си.

Все пак, за да се подпомогне и гарантира качеството и ефективността в работата на лекари и медицински специалисти и в лечебния процес, пациентът трябва да изпълнява и някои свои задължения. Например, той е длъжен да спазва стриктно правилата за вътрешния ред в лечебните заведения, трябва да съдейства пълноценно и да участва в своето лечение, да спазва препоръките на лекарите. За неспазването на тези задължения санкцията е най-тежка и тя няма административен характер - при неспазване на препоръките на лекарите или непредоставяне на важни данни за състоянието си, начин на живот или за приемани медикаменти например, често последицата може да бъде е влошаване на състоянието или неефективно лечение.







Зареждане! Моля, изчакайте ...
на 28.09.2023 г.
0
 
 
Г-го Шаркова, чудесно, че консултирате как трябва да се отнася лекар към пациенти. Време е да се обърне сериозно внимание и лекарското безразличие или ненавременно оказана медицинска помощ или дискриминация на етнос, възраст на пациент, както и липса на финансови възможности да заплати медицинска помощ, което е абсурд, станат наказуеми. Защо не предложите да се повишат медицинските застраховки и станат задължителни за всички, както в страните-първенци по качества на медицински персонал, експертиза и обслужване и се премахне порочната практика на заплащане на медицинска помощ? Така всеки без оглед на възраст, пол и националност, с неговата задължителна застраховка ще получава адекватна медицинска помощ. Лекарите в България и медицинското обслужване са, за съжаление, бизнес, а не помощ. Гражданите са клиенти, а не пациенти.
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Август 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
51-ото Народно събрание
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Коледно-новогодишни празници 2024/2025
Влизането на България в Шенген
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: