Създателят на училището по роботика: Децата ни трябва да владеят езика на технологиите, както ние овладявахме чуждите езици!
Автор: Пламена Николова 11:41 / 16.10.2020Коментари ()3348
Аз и мои колеги имаме наблюдение, че българските ученици се оказаха доста по-подготвени за дистанционната форма на обучение, спрамо връстниците си от другите държави. Това сподели за Varna24.bg Александър Павлов, съосновател и управител на първото по рода си училище по роботика във Варна, с клонове в цялата страна.  

"Училището по роботика “Robopartans" има за цел да събуди и затвърди интереса на учениците към физика, информационни и комуникационни технологии, математика и като цяло технически науки. Наша мисия е подобряване на обучението в тези области. В училището даваме възможност на учениците да мислят, грешат, създават и да бъдат оригинални. С помощта на реални роботи предоставяме един по-практичен поглед към науката.

Роботиката съчетава програмиране, конструиране, механика, моделиране, математика, електроника и ние ги обединяваме в обща програма която е достъпна и разбираема. Благодарение на нея обучаемите ще станат реални специалисти в бъдеще.

Реализираме академии в цялата страна и разработваме една от най-големите платформи за обучение на ученици в сферата на техническите науки с преподаватели, ученици и родители от над 60 страни по света.

Работата в училището е организирана по възрастови групи. Имаме школи в 11 града в страната и се стараем навсякъде методиката да се спазва. Варненският екип е чисто мъжки. Аз като ръководител и създател на учебното съдържание и главен методист, се старая да обучавам преподавателите, че ценностите ни са учениците да се научат на неща, които ще им бъдат полезни навсякъде. Това е концентрация върху текущата задача, ред, дисциплина, награда, когато си свършиш работата. Можем да се забавляваме и се забавляваме, но забавлението идва, когато работата върви. Когато се "разлигавим“, следва кастрене.

А що се отнася до въпросът дали всички деца имат заложби за това обучение, или амбициозни родители ги насърчават да учат роботика, защото е модерно и перспективно, ние работим с 80-те процента. Учениците, които са си заклети двойкаджии, нямат мотивация и желание да се концентрират, не остават при нас.  Имаме демонстрационни улоци, на които учениците идват, пробват, родителите виждат и дават обратна връзка. Има деца, които наистина не проявяват желание и казват: "Не, това не е за мен!“. Имаме система на подбор. Ние също преценяваме кандидатите и можем да кажем, че даден ученик не е готов за обучението все още. Топ 10-те процента, които са състезателите по олимпиади, можем да ги занимаваме, даваме им техниката, даваме им средствата и те могат да се забавляват, но те почти нямат нужда от преподавател, те могат да учат сами, даже вече са се научили. Ние работим с 80-те процента между тези две крайности. Имаме входно ниво, демонстрация, всеки идва и пробва дали му допада. Има родители, на които им е интересно, има ученици на които им е интересно, те имат някакви очаквания, срещаме ги с нашата реалност и след 4 месеца усвояват основата на езика на роботите и преценяват искат ли да задълбаят в тази посока в следващите три години или ще направят пауза. По този начин имаме свободата да работим в модули, учениците са разпределени по нива на уменията, освен, че са по възрасти. Естествено, че не от всеки става "доктор по роботите“, но е добре да знае, че такова нещо съществува. Искаме да вдигнем техническата грамотност на учениците.

Както казах, роботиката среща множество дисциплини в себе си. Освен всички тях, ние тук учим децата на езика на технологиите. Някога са били важни чуждите езици, но днес новият език, който е важно да владеем, е този на технологиите. Искаме да разчупим "черната кутия“, да я отворим и всеки да може да човърка вътре.  

Реагирахме по време на извънредното положение и създадохме курс, при който заместихме физическите роботи, които нашите ученици тук сглобяват, експериментират с тях, пускат ги в движение чрез компютърни програми, с курс по програмиране, който беше чисто компютърен. Така успяхме да задържим вниманието на учениците и те да се чувстват ангажирани. Предлагахме и роботика за дома, при която децата можеха да си вземат комплекта по куриер, да работят с групата и преподавателя дистанционно. Някои от учениците знаеха платформата, която използвахме, други не.

Колегите споделиха, че българските ученици са били доста подготвени за дистанционното обучение спрямо своите връстници в чужбина.

Ние специално използвахме платформата Дискорд, която учениците използват в свободното си време за игрите и онлайн общуването си, това ги улесни“, коментира Александър Павлов.

Той смята, че изкуствения интелект има много плоскости. Характерно за изкуственият интелект, който е популярен в момента е, че сам си създава правила на базата на информация. Големият проблем при него, е да може да обоснове това, което прави. Бъдещето на изкуствения интелект и близкото бъдеще на роботиката, е партньорски системи, при които човекът работи заедно с машината. Навлизането на изкуственият интелект започва да създава повече професии и повече работа за хората.

"Всички се притеснявахме от четвъртата индустриална революция, която ще остави хората без работа и роботите ще трябва да плащат данъци, за да издържат хората, но това няма да се случи точно така", допълни Алекс.

Повече вижте във видеото!



Още новини от Национални новини:

https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/Suzdatelyat-na-uchilishteto-po-robotika-Decata-ni-tryabva-da-vladeyat-ezika-na-tehnologiite-kakto-nie-ovladyavahme-chuzhdite-ezici-1011403
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.