Решено: 10% от директните плащания отиват за малките и средните | ||||||
| ||||||
План ускорява работата на ДФЗ Тук държавите членки имат две възможности. Те могат да използват преразпределително допълващо плащане или да решат постепенно да намаляват годишните директни плащания за фермери над 60 000 евро и да ги ограничат на 100 000 евро. Ако се въведе схемата с тавана на плащанията, националните правителства могат да позволят да се приспада 50% от заплатите, свързани със селското стопанство, от общата сума преди намаляване. Тук е важно да се уточни какво се разбира под малки и средни. От земеделското министерство бяха предложили Схемата за преразпределително плащане да бъде насочена към стопанства с размер до 500 ха, които да получават подпомагане за първите 30 ха. В последния вариант на проекта на интервенция обаче прагът на стопанствата, към които е насочена помощта, бе завишен на 600 ха по предложение на НАЗ. Какви са другите проценти за новата ОСП, които бяха договорени: • поне 35% от бюджета за развитие на селските райони да бъдат за мерки, свързани с околната среда и климата; • поне 25% от бюджета за директни плащания да отидат за екосхеми, които да са доброволни за фермерите. Тук може да се приложи компенсаторният механизъм (rebate), ако се използва по-висок процент на средства за екоклиматични интервенции по ПРСР. Първите две години ще са обучителен период с възможност за праг от 20% за екосхеми; • поне 3% от бюджета за ОСП да бъдат за млади фермери. Подкрепата за нови фермери може да бъде предоставена от финансиране за развитие на селските райони; • 13+2% обвързано подпомагане и 3 млн. евро дерогация, като относно картофите се включват само тези за нишесте; • Поне 3% от обработваемата земя на всяко стопанство трябва да бъде посветена на биологичното разнообразие и непроизводствените елементи, с възможност за получаване на подкрепа чрез екосхеми за постигане на 7%. Всички влажни зони и торфища ще бъдат защитени; • Най-късно от 2025 г. да има задължителен механизъм, който да свързва националните инспектори по труда с разплащателните агенции, за да могат да бъдат налагани санкции, ако фермерите нарушават трудовите правила на ЕС; • По-високи санкции при многократни нарушения, например относно околната среда и хуманното отношение към животните – 10% вместо досегашните 5%. Какво следва оттук нататък? След политическото споразумение текстът трябва да бъде технически и правно прецизиран. Следва гласуване и одобрение от Комитета по земеделие, пълния състав на Парламента и от Съвета. Новите правила трябва да влязат в сила от 1 януари 2023 г. Относно стратегическите планове за ОСП, държавите членки трябва да са готови със своя проект до 31 декември 2021 г. Следва още половин година, за да може Комисията да го оцени и одобри. Той също ще се прилага от началото на 2023 г. Следете темата и на cap4us.agri.bg. |