Пилот обясни защо някои самолети оставят следи и защо преди години не са се забелязвали в небето | ||||||
| ||||||
"Следите от самолетите са изкуствени облаци, които се състоят от замръзнал и кондензирана водна пара и остатъците от изгорял керосин. Най-важните фактори за образуване на тези следи са температурата и влажността на въздуха. Температурата трябва да е под -40 градуса, а влажността да е висока. Такива условия има на височина над 8 км, където обикновено летя пътническите самолети." "Преминаването на водата от газообразно в течно състояние се нарича кондензиране. Когато горещите газови изпарения на изгорелия керосин на самолета, напуснат по време на полет турбината на двигателя и се охладят рязко от студения въздух, те сменят агрегатното си състояние и образуват втечнени пари. Това са малки капчици, наречени кондензат. Кондензатът се вижда благодарение на слънчевите лъчи за известно време като следа от самолета. Така че това са contrails (б.р. - следи от кондензация), а не chemtrails." "На по-големи височини капчиците веднага замръзват и стават големи ледени облаци от семейството Cirrus, т.е. перест облак. Преминаването на водата директно в газообразно в твърдо състояние се нарича ресублимиране. Облаците се образуват на същия принцип - въздух, напоен с влага, се издига нагоре и така се охлажда. Многото кондензирани капчици са облаците, които всички ние виждаме." "Дъхът на всеки един човек е един малък облак" "Колко дълго ще останат следите от самолет зависи от влажността на въздуха - колкото по-влажен е той, толкова повече време ще останат. Вятърът и атмосферните условия също влияят. Някои самолети остават гъсти следи, а други не, защото просто летят на различни височини. Колкото по-ниско летят, толкова по-висока е температурата на въздуха и може да не е достатъчно студено за ресублимиране." "Тъй като налягането и температурата на излизащия от турбината газ се различава от отделните производители на двигатели, това също може да бъде причина защо някои самолети оставят следи, а други не." "Теоретично е възможно да се транспортират и пръскат течности, както например в селскостопанската авиация. Би било безумие пътническите самолети да носят допълнителен товар с химикали. Да не говорим, че изпускането на подобни химикали от толкова огромна височина, води до разреждане и на практика нищо не стига до земята." "Първата причина, поради която сега има повече подобни следи от самолети в небето, отколкото в миналото, е че сега има много полети. През 2000 г. въздушният трафик в България е бил 350 000 полета, а през 2019 г. - 880 000." "Втората причина е чисто техническа. Газове, излизащи от двигателите на модерните самолети, са по-студени от старите. Това води до повече вода в тях и повече кондензат." "Третата причина е, че самолети сега летят по-високо от едно време. Защото има много трафик, а и е по-икономично. Колкото по-високо се лети, толкова по-малко гориво се изразходва." "Факт е обаче, че следите от самолетите могат да са вредни. Те допринасят за парниковия ефект на земната атмосфера. Изкуствените облаци могат да покрият до 10% от небето и така да абсорбират части от топлинното излъчване на земята, затопляйки планетата ни." |