Тежки физически и неврологични проблеми при деца, които дълго стоят пред смартфони, таблети или телевизия | ||||||
| ||||||
"Темата е важна наистина и имам усещането, че не се говори сред обществото. Статистиката го показва, а педиатричните среди са много категорични. Според американската - до 2-годишна възраст децата не трябва да имат никакво екранно време. Непрекъснато излагане на стимули при ранна възраст има своите последствия", каза д-р Андреева в предаването "Хоризонт до обед" по БНР. И допълни, че това влияе "върху развитието на децата и концентрацията им, а трудностите са един малък аспект от цялостната картина". Проблемите тя разделя на две групи – физическо и психическо въздействие. "Физическото влияние е по-видимо за родителите. Заради пандемията децата учиха онлайн и се обездвижиха, зрението се влоши. Малките от 0 до 2 години трябва да изградят своята фина и груба моторика и няколко часа пред екран води до нарушаване на връзките в мозъка и пречи да се разгъне целият потенциал на фината моторика. Пред екран научават как да мърдат пръстчетата, но се оказва, че трудно държат лъжица, писалка и после имат затруднения с изписването на думата. Отделно, пред екраните не могат да играят, да развиват мускулатура , координация и равновесие", обясни педиатърът. Сред психическите аспекти има и тежки неврологични, които водят до по-трудно проговаряне и социално общуване помежду им. "Пред екрана картинките мигат 24 кадъра, светът около нас не се движи с тази скорост. Тази стимулация е прекомерна за тях и в реалния живот те не задържат вниманието си достатъчно дълго, за да учат, да играят с други деца и да проявяват търпение", предупреди д-р Андреева и препоръча да се премахнат телевизионните монитори от детските ясли. За тежките последици от екраните говори и доц. Стоян Везенков. Според него между 30 - 40% от малчуганите имат сериозни увреждания - "екранните деца". |