Бизнесдама: Възможно е "храната на боговете" отново да се превърне в луксозна стока | ||||||
| ||||||
Фючърсите на какаото на Нюйоркската стокова борса с доставка през май за кратко надвишиха 10 000 долара за тон. След това цената отстъпи и сега е на нива около 9800 - 9850 долара за тон. "Потребителското поведение не се променя драстично с това, че цената се е повишила към краен клиент. Хората искат да купят качествен продукт, независимо от повишената цена, както в сладкарницата, така и на щанда с шоколад в магазина". Въпреки скока на цената на какаото и какаовите продукти, социалният предприемач заяви, че цените в малките занаятчийски шоколатиерни, като "Шоколадова къща Станимира" засега не се променят, защото "малкият занаятчийски производител може да задържи цената си като оптимизира други разходи" като такива за опаковки, за труд и др. Не на последно мясото идват и "иновативните методи, като например да не се продава на килограм или на грам, а да се залага на качеството на изделието, което има и артистичен елемент". "Ние задържаме цената, въпреки че от началото на годината няколко пъти се повиши цената. Наблягаме на това, че нашите клиенти получват добавена стойност и на нашата мисия от това, че изделията се изработват от хора от уязвими групи. Оптимизираме и разходите - от опаковки до транспорт". При по-големите производители, които предлагат по-масови изделия, виждаме различни иновативни методи, някои успешни, други не толкова, каза още Станимира Георгиева. Такива методи са намаляване на грамажите на шоколадови десерти, вместо увеличаване на цените, както и запасяване с количества суровина на по-ниска цена - какао и какаови продукти, както и оптимизиране на разходите - роботизация и оптимизация на производствения процес с използване на по-малко работна ръка (по-малко хора - голяма производителност). От голямо значение във веригата производител - пазар е отношението и мнението на крайния потребител, а то се променя все повече и вече се поставят въпроси дали не искаме да намалим какаото и захарта в хранителния си режим. Така Георгиева насочи разговора към променящите се потребителски нагласи и поведение. Георгиева изтъкна, че няма нищо толкова шокиращо в перспективата шоколадът да се превръща в новата луксозна стока и е напълно възможно да видим нови пробиви в цената на световната борса. В миналото шоколадът е бил наричан "храна на боговете". "Той идва в Европа преди по-малко от 200 години и десетилетия се е ползвал само като напитка във френския императорски двор и масово се използва едва от около 100 години. Той може да бъде считан за луксозна стока и заради многото ползи за нашето здраве. Занаятчиите шоколатиери ще станат бижутери". |