Поне половината от евентуалните загуби за пловдивските превозвачи от поскъпването на горивата сме компенсирали предварително, още с повишаването на цените на преференциалните карти с 2 лева спрямо миналата година, обясни кметът на Пловдив Славчо Атанасов във връзка с очаквания протест на служители на фирмите от обществения транспорт. Само това увеличение им носи допълнителен приход от 1 милион за 2011-а, подчерта Атанасов. Общите разходи през 2010 г. на всички фирми са в размер на 32 млн. лв. От тях за горива са похарчени едва 37% от тези общи разходи или 12 милиона, обясни икономическият заместник на кмета Александър Константинов. Ръстът на цените на горивата спрямо миналата година е около 17% или около 2 млн. лв. при същата консумация. Половината от тях се компенсират от вече поскъпналите карти, а останалият 1 милион спокойно могат да спестят от минимално разреждане на курсовете в мъртвите часове, когато рейсовете пътуват празни, категоричен бе Константинов.
Ако намалим транспортната схема дори само с 5%, това ще доведе до икономия за превозвачите в размер на над милион и половина лева, обясни кметът Славчо Атанасов. Според него, ако това се реализира през месеците от април до юни, цената на билети и карти не се налага да се увеличава изобщо на този етап. За никой не е тайна, че в някои периоди на деня рейсовете обикалят празни, мотивират се кметът. "Затова настоявам, че исканията на транспортните фирми не са правилни", заяви Славчо Атанасов. Той припомни, че през лятото като правило всяка година има специално разписание, което също е по-икономично.
Разходите от 32 млн. лв. са формирани при транспортна задача за 2010-а от изминати 19 млн. километра. Това показва, че разходите на 1 км. възлизат на 1,684лв. Ако ние намалим транспортната задача с 6-7% или с 1,33 млн. км, ще реализираме намаление на разходите от 1,33х1,684= 2,24 млн.лв., изчисли заместник-кметът Константинов. Затова според него дори намаление от само 5% от пробега ще доведе до намаление на разходите от 1,6млн. лв. На практика през 2011 г. превозвачите ще имат по-големи приходи с 1млн. лв. и по-ниски разходи от тези за 2010-а, обобщи Константинов. "Ние ще намалим транспортната задача считано от 01.04.2011 г. с 5-7% за три месеца - април, май, юни. През юли и август традиционно се минава на лятно разписание, което е около 20% по-разредено спрямо зимното, защото рязко намаляват пътниците. Всичко това ще позволи да работим нормално поне до септември, увери икономическият заместник-кмет. Ако тези високи цени на горивата се запазят, ще предложим на Общинският съвет редукция на Общинската транспортна схема, за да намалим разходите. При средна честота за обслужване от 10 минути на една линия, редукцията от 7% ще доведе до увеличение на времето за чакане само с 1 минута, което според нас е сравнително нормално в условията на криза", заяви Александър Константинов.
Кметът и заместникът му по икономиката подчертаха, че тези мерки на общината в помощ на фирмите от обществения транспорт се предприемат единствено за техния бранш. "Ние не помагаме на фирмите, извършващи сметосъбирането, въпреки че и те губят от високите цени на горивата. Ние намаляваме общо разходите на нашите общински предприятия, които също имат огромни разходи за горива. Няма корекция и на делегираните бюджети на учебните заведения, въпреки че и те се отопляват с течни горива. Повечето общински здравни заведения също изпитват огромни финансови трудности, но ние нямаме възможности да им помогнем. Това е реалността и всички ние сме длъжни да се съобразим с нея, надяваме се да се ценят усилията ни", заяви Славчо Атанасов.