Социолози: Пловдив първи в страната оцени гражданските, а не партийните кандидати | ||||||
| ||||||
Според социолозите вече се оформя група от избиратели, които няма да гласуват по утвърдения вече повече от двадесет години инерционен механичен модел - да се гласува за партия, а не за личности и за ясни платформи и приоритети за управление. Пловдив и България като цяло имат остра нужда точно от такъв тип гласуване и от такава нова "порода" кандидати, дефицитът, на които все още е голям. Може би и затова пловдивчани са уловили разликата между съответните кандидати за кметския пост и са им дали подобаваща оценка. За първи път в България на анкетираните е зададен не само обичайният директен въпрос: "За кого ще гласувате?" . Социолозите от изследователската група "Уеб Рисърч-Нео" са заложили в анкетните си карти основно на питането: кои са за пловдивчани най-интересните идеи и инициативи, свързани с бъдещето и развитието на Пловдив. И са получили наистина интересни резултати, посочи координаторът на изследването Кирил Саров. В първата тема на проучването - за подкрепата на идеи и инициативи, сегашният кмет на Пловдив Славчо Атанасов и настоящият областен управител Иван Тотев - и двамата кандидати за кмет на града, не са включени, поради високите си властови позиции към момента на проучването. Освен това и двамата не предлагат никакви нови идеи за управлението и развитието на Пловдив. Резултатите показват изненадващи, дори фрапантни разлики. Социолозите съобщиха, че идеите и инициативите на типично непартийните независими кандидати (макар и формално издигнати от партии) Величко Апостолов /над 64% средно одобрение/ и Дани Каназирева /60% средно одобрение/ се ползват с много по-голяма подкрепа, от тази на по-типичните "партийци", като Георги Титюков, Гиньо Матев (всички те са част от сегашната администрация). Харесват се предложенията на модерните личности, а не програмите на партийните апаратчици, като че ли гражданското общество у нас се събужда и оценява истинските двигатели на промяната, направи извод Кирил Саров. И посочи, че по-популярните идеи на останалите кандидати получават по 47 % средно одобрение, а кандидатът Георги Търновалийски не се свързва с нито една ясно откроена нова идея за управлението и развитието на Община Пловдив. Сред най-харесваните идеи за Пловдив анкетираните са посочили тези на Величко Апостолов, а именно: нов начин за набиране на средства за предизборната кампания - с малки суми от поддръжници, без тайни спонсори - 52 на сто подкрепа, спасяване на кварталните зелени площи с навременно уреждане на правния режим - 85 на сто подкрепа, експертен, технократски модел на управление на Общината, вместо партиен модел - 55 на сто подкрепа. Сред идеите и инициативите на Дани Каназирева на най-голяма популярност се радва премахването на "паяците" за автомобили - 68 %, намаляването на раздутите общински такси - 76%, модернизиране на спирките на градския транспорт - 54%. На сравнително голяма подкрепа се радва също така идеята на Георги Титюков за възстановяването на стадион "Пловдив" - 55 на сто, на Гиньо Матев - за фитнес на открито - 48 на сто, на Илко Николов за Център за иновационни технологии - 40%. Когато идеите се оставят настрана и се зададе въпрос за кого ще гласувате, настъпва пренареждане в таблицата. Това социолозите обясняват с чисто психологическата НЕПРАВИЛНА мотивация "да запазим статуквото, за да не стане по-зле" или простичко казано "да изберем по-малкото зло". Правилната мотивация би трябвало да бъде "да изберем по-доброто". При категорично заявена готовност да се гласува на изборите от 52 на сто от анкетираните се получава следната моментна снимка към началото на октомври: За Иван Тотев биха гласували 26,6 на сто, за Славчо Атанасов - 26,2 %, за Георги Търновалийски - 10,4 на сто, за Величко Апостолов - 9,1 на сто, за Дани Каназирева - 8,4 на сто, за Илко Николов - 6,3 на сто. За останалите кандидати за кмет на Пловдив - Руси Панчев, Гиньо Матев, Георги Титюков, Петя Раева, Владимир Дончев готовността за гласуване се движи от 3,3 до 0,3 %. Заради нагласите, установени в независимото социологическо проучване, обаче може да има изненади в изборния ден, ако в оставащите дни до изборите пловдивчани действително се вгледат в идеите, а не в политическите личности и партиите, казват от "Уеб Рисърч - Нео". В представителното изследване на "Уеб Рисърч - Нео", проведено през периода 30.09. - 06.10.2011 г., са участвали 980 граждани, една трета от които са анкетирани от врата на врата, останалите - по телефона. Поради напрегнатата обстановка в "Столипиново" /заради "случая Катуница"/ анкетьорите не са влизали в този квартал. |
Още по темата: | общо новини по темата: 764 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/128 ] следващата страница |