Калоян Стайков: Отделните части на българската администрация не си "говорят" | ||||||
| ||||||
Понякога това "неговорене" се докарва до абсурдна висоти. Така например, в края на юли Българската агенция за инвестиции (БАИ) обяви обществена поръчка за изготвяне на анализ за пречките пред инвеститорите, който по план ще струва 271 хил. лева. Седмица по-късно Министерският съвет (МС) прие анализ на пречките за нарастването на инвестициите и списък с основните проблемни области пред инвеститорите в България. Анализът е изготвен от специално сформирана работна група в контекста на инициативата на Европейската комисия "Инвестиционен план за Европа". Цената на този анализ не е ясна, но "откритията" изглеждат несериозно, предвид, че разкриват отдавна известни проблеми - корупцията, лошата инфраструктура, проблемите на съдебната система и т. н. Нещо повече - шест от общо десетте проблема са формулирани точно както в индикаторите на изследването "Правене на бизнес", което Световната банка публикува ежегодно от 2003 година. Едно е ясно обаче е, че администрацията продължава да пилее пари, за да търси решения на проблеми, които, в голяма степен, тя самата е създала и на които отдавна има намерени решения. Един от много примери за предложения за премахването на пречките пред бизнеса е изданието на ИПИ "България в международните класации", което се публикува всяка година в периода 2009-2014 г., както и текущата кампания "Бизнес без препятствия". Подобни идеи са предлагани и от Българската стопанска камара, Българската търговско-промишлена палата и др. Така че администрацията може да престане да пилее пари за анализи, каквито има и да търси решения, които вече са предлагани през годините, а просто трябва да започне да ги прилага. Вместо това, Министерски съвет е решил да създаде работни групи, които да се заемат с разрешаването на идентифицираните пречки. Тези групи разполагат с време до края на януари, т.е. близо шест месеца, за да "предложат конкретни мерки (законодателни, административни, други) за преодоляване на проблемите". |