Няма държавна помощ в концесията на магистрала ''Тракия'' според КЗК
Автор: Екип Plovdiv24.bg 12:56 / 05.05.2005Коментари ()1153
©
Комисията за защита на конкуренцията се произнесе днес по случая за концесията на магистрала “Тракия” в предвидения за това законов срок, с което приключи допълнителното тримесечно проучване на случая, открито с решение на комисията от 3 февруари 2005 г., във връзка със съмнения относно възможна държавна помощ в концесионния договор, се казва в прессъобщение на КЗК. С решението си от 03. 05. 2005 г. КЗК постанови, че в конкретния случай, определянето без търг или конкурс на концесионера, в съответствие с предвиденото в параграф 3 от Преходните и заключителните разпоредбина Закона за концесиите изключение, представлява селективно определяне на предприятието, което ще изгради и поддържа магистралата. Това обаче не е достатъчно основание, за да се приеме, че е налице държавна помощ. Комисията постанови 6 условия, при спазването на които концесионният договор няма да съдържа държавна помощ.
Първото условие е за отсечката Калотина - Драгоман - София, за която все още няма изготвена инвестиционна програма. За да се гарантира, че при изготвянето на финансовите разчети за този участък, няма да се предостави държавна помощ за концесионера, комисията прие, че оценката й, дадена чрез това решение, ще важи за тази последна част от концесионния обект, доколкото спрямо нея се прилагат същите финансови параметри, каквито са приложими съгласно вече одобрената инвестиционна програма относно отсечката София- Бургас. При всяко изменение на тези финансови параметри обаче, КЗК ще следва да бъде сезирана отново и ще следва да се произнесе с отделно решение.
Второто условие касае кредитното споразумение с одобрената банка, което предстои да се сключи от концесионера, за финансовото обезпечаване на проекта. Съгласно това условие следва договорът за кредит да не променя времевите и финансови рамки, залегнали в инвестиционната програма. Целта на това ограничение е да се гарантира, че кредитните условия, които ще се договорят с избраната банка, няма да доведат до промяна в одобрените от концедента графици за връщане на кредита, което би могло да бъде в ущърб на държавния интерес. Третото условие предвижда размерът на приходите от заместващи плащания да съответства точно на стойността на ТОЛ таксата, която би събирал концесионерът от реално преминали през магистралата тежкотоварни МПС с тегло над 12 тона, ако нямаше административна пречка за това. Това условие гарантира, че приходът на концесионера от заместващите плащания няма да надвишава по размер стойността на реално извършената от него услуга, тъй като в противен случай той неоснователно би се облагодетелствал за сметка на държавен ресурс. Четвъртото условие предвижда заместващите плащания да са дължими, докато съществува винетна система и да отпаднат от момента на евентуалното й премахване, като целта е да се предотврати възможността концесионерът да получава едновременно заместващо плащане и приход от ТОЛ такса за същата услуга, което би било държавна помощ.
Петото условие предвижда концесионното възнаграждение да стане дължимо и в по-ранен момент от предвидения в инвестиционната програма, при отпадане административното фиксиране на размера на ТОЛ таксите, и когато тяхното определяне стане пазарно, според търговската политика на концесионера. Това условие се налага, тъй като един от главните аргументи за временно освобождаване на концесионера от задължение за заплащане на концесионно възнаграждение, е фактът, че основният му приход ще бъде от ТОЛ такси, а те са административно определени от държавата, като целта е цената им да бъде социално поносима. Следователно, ако тази характеристика на ТОЛ таксите отпадне, то приходът от тях би се повишил значително в по-ранен момент, което означава, че и концесионерът би следвало да дължи към по-ранен момент от заложения в инвестиционната програма концесионно възнаграждение, тъй като ще се очаква, че приходите му ще надвишат разходите по обслужване на концесионния обект.
И последното шесто условие предвижда финансирането по концесионния договор да се извърши при спазване на финансовите параметри, заложени в инвестиционната програма към него. Целта на това условие е да не настъпват в един по-късен момент промени в одобрената съгласно финансовата рамка инвестиционна програма, т.е. да не се завишават в последствие заложените разходи, с което би се стигнало до отдалечаване във времето на предвидения съгласно графика момент, от който концесионерът би следвало да спре да реализира недостиг и да стане способен да върне получените от държавата средства с пазарна лихва върху тях.
Комисията счита, че при спазване на горните условия от страните по концесионния договор, чрез последния няма да се предоставя държавна помощ. КЗК установи, че в замяна на поемането на по-големия риск от трафика по магистралата, концедентът ще получава и по-висок процент от реализираното от концесионера превишение на приходите от концесията над разходите по нея, което съответства на пазарната логика в едно публично-частно партньорство. Във връзка с хармонизиране на реда за концесиониране с правилата за държавните помощи и с европейското законодателство в областта на обществените поръчки, КЗК препоръча да бъде извършена съответна промяна в Закона за концесиите, с оглед премахване на възможността за предоставяне на концесия без търг или конкурс.


Още новини от Национални новини:

https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/Nyama-durzhavna-pomosht-v-koncesiyata-na-magistrala-Trakiya-spored-KZK-6700
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.