Божидар Димитров се обучава по американска програма вкъщи от майка си, която е сред родителите, изгубили доверие в образователната система и търсещи алтернативни методи за квалификация на децата си. Създаването на частно училище в момента обаче е извън закона, а по последни данни на международни организации 44% от 15-годишните са функционално неграмотни - притежават налети знания, но не знаят как да ги използват. Проблемът отдавна се е превърнал в симптоматичен за българското образование.
Според майката на Божидар Димитров, чиято основна цел е да предаде на детето си християнските ценности, училищната среда е "деградираща и място за обучение на характера няма". Тя обясни, че монополът на държавата в сферата е "наследство от комунистическото минало" и "образованието трябва да бъде в ръцете на родителите, както е било при Възраждането".
Обучението вкъщи обаче поставя въпроса за социалното включване на децата. Божидар Димитров казва, че общува с други деца по интернет, контактите му на живо са значително по-малко в сравнение с тези на децата, които посещават класните стаи.
По думите на майка му в училищата "няма вида социализация, която ние си представяме" и комуникацията по интернет не е особен проблем.
Татяна Предова, която е главен експерт "Достъп до образование и подкрепа на развитието" в МОН, не се съгласи с твърденията на майката, че средата в училище е "деградираща" и че образованието е под държавен монопол.
По думите й то е ангажимент на държавата и тя е задължена да осигури на децата посещаване на образователната система. "Не казвам, че образованието е перфектно, но в последните години се правят много и съществени неща", каза тя и посочи като пример повишение на квалификацията на учителите.
Нели Керемидчиева от родителска асоциация "Да направим училище" обяви, че целта им е да бъде "разбит монопола", което според нея е родителите да не съобразяват с модела, спуснат "отгоре", и да преценяват сами какво е доброто за децата им.
Източник: btv