Една година беше нужна на германската компания ixetic, която произвежда хидравлични и вакуумни помпи за автомобилната промишленост, да построи завода си в индустриалната зона Раковски край Пловдив. Фирмата ще произвежда в България помпи за нуждите на гиганти като Audi, BMW, Daimler, Porsche, Renault, Toyota, Volkswagen и Volvo. Въпреки глобалния спад в автомобилната индустрия германският инвеститор не промени намеренията си и заводът ще отвори. Инвестициите ще продължат, като общата сума след две години ще достигне 36.5 млн. лв. Официално заводът ще започне производството си на 22-и април, а първите клиенти ще са фабриките на BMW, Audi и Toyota.
"В завода в Раковски ще започнем работа с около 30 служители, които вече минаха обучение в Германия, а до края на година очакваме да назначим общо 100 души", каза Иво Петров, ръководител на дъщерната компания "Иксетик България". До 2011 г. броят на заетите може да нарасне на 230 - 250 души.
Възможно е, ако общите условия в сектора се подобрят, след две години в Раковски да бъде започнат строежът и на втори производствен завод, обяви Петров. Всъщност източник, близък до българския проект, заяви пред "Капитал", че се обмисля преместване в България на предприятието на ixetic в Бад Хомбург (до Кьолн).
Кризисни времена
Въпреки глобалната икономическа криза и затрудненията, които изпитват автомобилопроизводителите, българският клон на ixetic ще работи по схемата на петдневна работна седмица и три смени. За разлика от заводите в Германия, които изпитват затруднения. "И ние в ixetic сме силно засегнати от големия спад на поръчките в бранша", твърди Дитмар Маркс, производствен директор на завода в Хюкесваген, цитиран от местния ежедневник Rheinische Post. През ноември и декември броят на поръчките в завода е спаднал драстично, японските концерни Toyota и Honda са поръчали с 50% по-малко хидравлични и вакуумни помпи от планираното количество. А очакваното за началото на 2009 г. подобрение не се е случило. Предприятието вече е реагирало на ситуацията и още в края на октомври 50 служители на временни трудови договори са били освободени. От началото на януари други 200 служители (от общо 500 в двете производствени халета в Хюкесваген) работят на намалени смени. И двата завода на фирмата в Германия са преминали на четиридневна работна седмица и двусменен режим на работа.
Преструктуриране в случай на нужда
Дитмар Маркс не се наема с прогноза дали през лятото конюнктурата като цяло и по-специално за ръководеното от него предприятие ще се подобри. "Настроението сред служителите ни остава минорно", потвърждава той пред Rheinische Post. Работещите подкрепят взетите от мениджърите мерки, защото "заетост на непълен работен ден все пак е по-добър вариант, отколкото съкращения". Такива обаче за в бъдеще Маркс не изключва, макар и не в прав текст. "Ако икономическата ситуация не се подобри до лятото, ще трябва да помислим за мерки за преструктуриране." Дори да имат предварително решение за изместване на завод към България, логично е германските мениджъри засега да не съобщават това на служителите си, за да не ги демотивират.
Защо в България
По време на първата копка на завода преди около година представители на ixetic обясниха, че изборът за инвестицията е паднал върху България заради близостта й до заводите на автомобилните производители в Югоизточна Европа, които са основни клиенти на компанията. Мениджърите са проучвали терени в цяла Източна Европа. Община Раковски била избрана заради благоприятното транспортно местоположение в близост до автомагистрала "Тракия". "Освен това добре образованите и мотивирани специалисти и не на последно място цената на труда превръщат региона в атрактивно място за нас", отбелязва Георг Волф, управител на ixetic. Още тогава той заяви, че това са идеални предпоставки за разширяване на производствения капацитет в дългосрочен план.
Инвеститорът
ixetic е производител на хидравлични и вакуумни помпи за автомобилната индустрия. Сред клиентите на компанията са Audi, BMW, Daimler, Porsche, Renault, Toyota, Volkswagen, Volvo. Фирмата има четири завода - два в Германия и по един в САЩ и Япония, както и представителства в Русия, Китай, Индия и Корея. Компанията произвежда както хидравлични помпи с различно приложение в автомобилите, така и климатични компресори за автомобили и помпи за смазочно масло. През 2007 г. оборотът й е бил 318 млн. евро, което е с 11% повече спрямо 2006 г.
Източник: в.Капитал |