© | Докато другите градове правят своите първи уверени крачки в изграждането на велоалеи и улесняването и стимулирането на използването на велосипеди, в Пловдив се опитваме да проходим, за да направим своите първи сериозни крачки в тази насока.Втори мандат вече слушаме за големия транспортен проект, който отдавна трябваше да се е превърнал в приоритет за пловдивските управляващи, но вече втори мандат е към края си, а този проект е все още на фаза "ЩЕ".
Проектът е жизненоважен, защото пряко влияе на живота ни в града, придвижването в него, въздухът който дишаме и здравето ни.
По последни информации, след около половин година Пловдив трябва да има 48 км велоалеи и 690 стоянки, поне така ни бе обещано от градската управа и изпълнителите на 19 март тази година. Дали ще бъде изпълнено? Можем само да се надяваме.
Това е само първата част от този мащабен и може би най-важен проект за града ни. Част от него е и изграждането на "умни" светофари, които да улеснят трафика в града, да намлят времето за пътуване, което ще намали изхвърлянето на вредни газове в атмосферата. Склонни сме да се обзаложим с който и да е местен управляващ, че това в този мандат няма да се случи.
И докато ние се опитваме да проходим по отношение на екологичния транспорт, в истинската, цивилизована Европа вече спринтират към финала.
В Копенхаген наскоро бе изградено красиво съоръжение - мост, предназначен единствено и само за велосипедисти.
"Велосипедна серпентина" (Cykelslangen) - нов двупистов мост само за велосипеди през пристанището - градът се доближи още повече до представата за идеален рай за велосипедистите.
Това не е единственият мост в града, проектиран за колела, но той има предимството, че изнася каращите встрани от бродещите пешеходци по крайбрежието, извива се по приятен начин и - не на последно място - изглежда чудесно.
Броят жители на града, които ходят с велосипед на работа е над 50%, а скорошно проучване показва, че дори когато добавите хората, които започват пътуването си извън града, 41% стигат до местоработата или учебното си заведение на педали.
Всъщност има повече велосипедисти в Копенхаген, отколкото хора, пет пъти повече велосипеди, отколкото коли, а велоалеите се простират на 400 км.
Може би в Пловдив е време да преосмислим приоритетите си и да започнем да действаме по тях, ако искаме да не се изложим пред европейците, когато сме домакини на събитията около Европейската столица на културата през 2019-та. А дотогава, насладете се в галерията от новото съоръжение в Копенхаген и нека помечтаем, един ден и ние да имаме такива. |