ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Общество
Криминални
Институции
Бизнес
Ново общоселско събрание в Горнослав решава за кариерите | ||||||
| ||||||
В началото на 2024 г. жители на Горнослав организират подписка от граждани с избирателни права и учредяват Инициативен комитет за провеждане на общо събрание на населеното място. Въпросът е: "Съгласни ли сте Община Асеновград, чрез кмет и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти - гори, находящи се в землището на с. Горнослав, за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ?". Избран е 3-членен инициативен комитет, утвърдена е бланка за подписката, уведомени са общинският кмет и председателят на ОбС. През февруари подписката на 77 души за провеждане на общо събрание е внесена при кмета на община Асеновград, но кметът я връща. Административният съд отменя отказа и връща преписката в общинската администрация за продължаване на процедурата. Извършена е служебна проверка в ТЗ на Главна дирекция "Гражданска регистрация и административно обслужване" - Пловдив при МРРБ, която установява, че от 77 подписа 69 са коректни, общият брой лица с избирателни права с постоянен адрес на територията на селото са 34, а общият брой лица с настоящ адрес - 90. В резултат, общинският кмет нарежда свикване на Общо събрание на населението на Горнослав на 3 юли в кметството на селото с въпрос: "Съгласни ли сте Община Асеновград чрез кмет и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на с. Горнослав, за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ?". Поставени са три уведомления за насроченото събрание в самото населено място, както и в страницата на общината в интернет. Самото обсъждане е проведено на 3 юли с кворум 53 граждани с избирателни права. Въпросът е подложен на явно гласуване, при което получил 52 гласа "против", 1 глас "за", 1 глас "въздържал се". Изследвайки правната страна на проблематиката, съдът намира, че е спазен законният ред за свикване и провеждане на Общо събрание на населението. За да е валидно решението му обаче, то не трябва да излиза извън предметния обхват на правомощията на кмета на общината и/или общинския съвет, а за да е законосъобразно - същото следва да третира единствено въпроси, чието разрешаване е допустимо да се извърши в условията на целесъобразност. Съдът смята, че е допуснат генерален порок при обективиране на изразеното от Общото събрание волеизявление. Пред събранието е поставен конкретен въпрос, чието разрешаване реферира с правомощието на кмета на общината и общинския съвет, изхождащи от Закона за устройство на територията, тъй като касае промяна предназначението на имоти в горски територии. В отклонение от така зададения въпрос, чието решаване изисква изразяване на съгласие или отрицание, проведеното на 03.07.2024г. общо събрание е формирало воля, обективирана в различен предмет. На въпроса "Съгласни ли сте Община Асеновград чрез кмет и/или общински съвет да позволи промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на с. Горнослав, за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ?" населението изразява воля: "Общинският кмет и/или общински съвет да не позволява промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на с. Горнослав, за кариери за добив на подземни богатства, сметища или замърсяващи производства чрез ПУП-ПРЗ/подробен устройствен план – пана за регулация и застрояване". "Така формулираното решение очевидно изменя предмета на поставения за гласуване въпрос, при което вместо да се отговори положително или отрицателно на това дали съответните органи следва да позволяват, т.е да изразяват съгласие в инициирани производства по промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на с. Горнослав при процедиране на устройствени планове, се поставя задължение на тези органи "да не позволят“ промяна на предназначението на държавни имоти – гори чрез ПУП-ПРЗ. В този именно смисъл кметът на общината и общинния съвет би следвало да изпълнят и задълженията си по чл. 54, ал. 3 ЗПУГДВМС като издадат съответните актове за предприемане на необходимите действия в срок до един месец от приемането на решението на общото събрание на населението в общината, района или кметството, освен ако самото общо събрание на населението не е определило по-дълъг срок" - обосновава се съдът. Отбелязва се, че инициирането на производство по промяна предназначението на държавни поземлени имоти в горски територии е извън правомощията на кметовете на населени места и общински съвети. Инициирането е по преценка на собственика на земята и/или инвеститора, а единствено в прерогативите на органите на централната изпълнителна власт е вземането на решение за промяна предназначението на държавни поземлени имоти в горски територии. Поставеното пред общинския кмет и общинския съвет задължение от Общото събрание на населението "да не позволяват“ промяна на предназначението на държавни имоти – гори, находящи се в землището на с. Горнослав не може да стане чрез отказ да бъде проведено производство по Закона за горите, тъй като по този въпрос те нямат компетентност. Кметът и ОбС биха могли да допуснат или откажат изработването на устройствен план, чиято цел е промяна на предназначение на държавни горски територии, но само в рамките на нарочно образувано производство и само ако специалният закон позволява тази преценка да е по законосъобразност. Съдът установява, че в хода на провеждане на общото събрание е допуснато съществено нарушение, изразяващо се в промяна на предмета на решаване, което като краен резултат е довело до изразяване на воля, обективирана в решение на общото събрание на населението на с. Горнослав, което се явява в пряко противоречие с материално правните норми и чието изпълнение се поставя извън компетентността на органите на местна власт и местно самоуправление. Решението на Общото събрание се квалифицира като общ административен акт, издаден от орган за пряко участие в местната власт, но тъй като този орган е формирал волята си извън предметния обхват на очертаната в закона материална компетентност, то взетото решение се явява нищожно. По правилото на чл. 173, ал. 2 АПК, когато актът е нищожен поради некомпетентност или естеството му не позволява решаването на въпроса по същество, съдът изпраща преписката на съответния компетентен административен орган със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона. Поради това производството се връща на етапа, в който е допуснат съответния порок. Преписката се връща на кмета на община Асеновград за насрочване на нова дата за провеждане на Общото събрание на населението на с. Горнослав, което да се проведе при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона. Решението на Административния съд не подлежи на обжалване или протест. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
Още новини от Регионални новини:
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Драстично отслабналият Геро се оказа нежелан от телевизиите
14:51 / 24.11.2024
"УниКредит Булбанк" предупреди клиентите си
14:08 / 25.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета