© Plovdiv24.bg | | Да спрат водата в курорт е като да дръпнат шалтера в завод. Това се усети особено болезнено от Пампорово, където преди две години водата беше спряна и съоръженията за изкуствен сняг не можеха да работят... Миналата година вода имаше, но пък оръдията бяха малко. Всичко това вече няма да е така. Курортът е обезпечен и с изкуствено езеро и с над 160 зимни оръдия за сняг, така че на всички писти ще има условия за ски.Това обаче съвсем не е достатъчно да осигури успешен сезон за курорта. Ски зоната в Родопите стана жертва на натрупване на негативни обстоятелства, които доведоха до неговото "западане" (по думите на един от основните хотелиери там - Стефан Шарлопов). Трябва да бъдат направени много усилия, за да се върне "старият блясък на Пампорово".
Лош късмет
Снегът или по-скоро неговата липса беше само едно от препятствията пред Пампорово от по-новата му история. До курорта се стига по тесен път с остри завои, който завършва с повече дупки, отколкото с равен асфалт. Това автоматично отказва туристите, които идват с кола и могат да изберат по-лесно и бързо достъпните Боровец и Банско.
Още по-голям шамар Пампорово получи през миналата година. Тогава почти всички големи чужди туроператори орязаха полетите си до летище Пловдив и ги пренасочиха към София, като намалението при един от най-големите туроператори TUI беше в пъти. Съкращаването продължава и тази година. Ако преди имахме по четири полета седмично, сега ползваме едва 50 седалки в комбинация с други дружества, съобщиха представители на TUI за България. А и кризата намали драстично притока на чужди туристи към България и направи всички потенциални гости чувствителни към цената.
Курортът има и сравнително малко писти, въпреки, че през миналата зима "Пампорово" АД изгради нов лифт от село Стойките до връх Снежанка, който обслужва 8-километрово трасе за спускане. С това общата дължина на пистите стана 37 км, което пак е по-малко от Банско и Боровец.
Резултатът е налице - Пампорово изгуби основния си английски и ирландски пазар, който се стопи наполовина само за две зими.
Преобразяване
"Пампорово достигна дъното и е време да се направи нещо. Иначе не ни чака нищо добро", каза търговският директор на "Шарлопов хотелс" Сийка Кацарова. И действително необходимостта "да се направи нещо" вече изглежда осъзната. За първи път беше създадена организация на хотелиерите и собственика на инфраструктурата, те се срещат регулярно, за да търсят решение на проблемите.
Мисли се и цялостна промяна на имиджа на курорта. Като зимна дестинация Пампорово ще се промотира повече като семеен курорт. Не случайно от тази година има детска ски градина, а някои хотелиери обмислят промоции за семейства: детето спи безплатно, ако е с двама родители.
"Пампорово е идеалното място за начинаещи скиори. Това е нашият таргет. Разчитаме на туроператорите да промотираме тази марка", казва Стефан Шарлопов. В средносрочен план Пампорово ще се стреми да излезе от имиджа на зимна дестинация. "Ще налагаме репутацията на целогодишен курорт с най-различни услуги - СПА, конгресен туризъм, спорт", казва Цветелина Бориславова, собственик на "Пампорово" АД. Фирмата притежава съоръженията и няколко хотела в курорта. До курорта ще бъде доведена минерална вода, ще се предлагат нови условия за летни спортове. Логична цел, при положение че зимата е едва три месеца, а активният сезон - още по-къс.
Ще се търсят и нови потенциални пазари - Русия, Гърция, Турция, Македония, българският също не е разработен добре.
И все пак зимата
Каквото и да се мисли за бъдещето на курорта обаче, най-важното и за хотелиерите, и за собственика на съоръженията е да си осигурят здравословен зимен сезон. От "Пампорово" АД съобщават за своите инвестиции: нова система за сняг, техника за отъпкване на пистите, нова екипировка за ски гардеробите, детска ски градина... Хотелиерите също правят усилия да предлагат по-атрактивни продукти. Те не намаляват цените, но вместо това включват допълнителни услуги в пакета. Например безплатна вечеря или сауна.
До момента обаче сигналите от основните чужди пазари не са положителни. Ранни записвания почти няма, всички чужди туристи чакат атрактивни Last Minute оферти. По думите на Мат Търнър от TUI Travel зимната почивка за англичаните е втора почивка и ако не могат да си я позволят, ще я пропуснат без проблем. А усилията за привличането на туристи от нови пазари искат време, партньорство, реклама.
За Пампорово остава възможността да разчита повече на българските туристи. Но това означава да предложи по-атрактивни цени и условия от другите зимни курорти. Естествено добре обработени писти, привлекателни оферти за настаняване и по-евтини лифт карти. Само така повече скиори ще се радват на хубавите писти и на мекото слънце на Родопите.
Източник: в.Капитал |