25,13 лв. струвал на Пловдив тон софийски боклук без оскъпяване | ||||||
| ||||||
- Госпожо Таскова, Вие ли сте виновницата за тези 25,13 лв., срещу които скочиха общинските съветници от ГЕРБ, а заместник-министърът Евдокия Манева директно определи поисканата цена като рекет? - Виновница не съм, защото реално толкова струва обработката на тон балирани отпадъци. Технологията е одобрена от Министерството на околната среда и водите още при миналото депониране на софийски бали в депото в Цалапица. Много по-различна е от технологията при боклука от сметовозите. - Все боклук. Кое е различното? - Отпадъците от сметовозите просто се изсипват в депото, следва притискането и запръстяването им. Обработката на софийските бали, натоварени върху огромните гондоли, се оскъпява още с влизането им в депото. Ако един сметовоз тежи 22 тона, гондолите са от 44 до 48 тона. Тези тежки автомобили не могат да се изкачат до площадката, където се депонират отпадъците. Трябва да се изгради специална площадка, на която балите да бъдат разтоварени. Нужни са специални машини, с които да бъдат разкъсани. Необходим е булдозер, който да пробута боклука до площадката за депониране. Приемането на софийските отпадъци е свързано с много допълнителни разходи, които трябва да направим специално заради тях. Работи се с други машини, защото наличните се използват за нашите си отпадъци. Предстои да се създаде такава организация, че идващите от Пловдив и София потоци изобщо да не се смесват. Работи се на различни площадки с различни машини от различни хора. За нас това е двойно оскъпен разход за приемането и депонирането на техните отпадъци. - Колко плащаха софиянци за предишния боклук? - Миналия път депонирахме балите им срещу 9,94 лв. без ДДС за тон, колкото е цената за насипния боклук. И бяхме на загуба. Вече имаме опит, от който се учим. Това не е такса смет, а услуга, върху която общината плаща ДДС и корпоративен данък. Дори е ниска. - Ниска? - Да. Изчистена е например от разходите за рекултивация на сметището. Общинските съветници от ГЕРБ, които на сесията миналия четвъртък скочиха срещу предложената цена, смесват понятията такса битови отпадъци/ТБО/ и такса за депониране. ТБО включва сметосъбирането и сметоизвозването, а за таксата за депониране още не е определена ясна методика, точният начин за формирането й е залегнал в промените, които се готвят в закона за управление на отпадъците. - Нима освен такса смет ще плащаме и такса за депониране? - Такива са изискванията на Европейския съюз и като пълноправен член трябва да ги спазваме. Целта на тази такса е да бъдат намалени отпадъците за депониране. Тя трябва да включва максимален брой компоненти - амортизационни разходи за строежа на депото, за багери, булдозери и всички други машини, разходите за рекултивация. Дори екологична такса за депонирането на биоразградими отпадъци трябва да има - от 1/3 до 1/2 от входната цена, която се получава. Таксата за депониране е възпитателна такса. Тя е един вид стимул за гражданите да произвеждат по-малко боклук. - Как ще стане това? - Трябва самите ние да отделяме отпадъците, които подлежат на рециклиране. Община Пловдив е единствената в страната, която е предприела мерки в тази насока с изграждането на завода в Шишманци. Там ще правим сепариране и рециклиране, а от биологичните отпадъци - компост. Пловдив е номер едно по всички изисквания на европейските директиви. Скоро заводът ще тръгне, остава Държавната приемателна комисия да насрочи датата за издаване на Акт 16. - Госпожа Манева като един от най-авторитетните български еколози, а и Вашите колеги в Софийската община, не знаят ли тези подробности? - Не коментирам. - Нали имахме вече преговори със София? - Изпратих им формираната цена. Отговор нямаше. Ако имаха конкретни претенции, трябваше да се обадят. Преценете сами - дали е мълчалив отказ или мълчаливо съгласие. - В крайна сметка на каква цена ще приемем софийския боклук? - Аз съм експерт и казах колко ще ни струва. Другото ще го договаря комисията, която Общинският съвет избра. |
Още по темата: | общо новини по темата: 153 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/26 ] следващата страница |