Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Димитър Язов: Пловдив изостава в инфраструктурното изграждане
Автор: Екип Plovdiv24.bg 14:30 / 04.10.2009Коментари ()5361
© Plovdiv24.bg
- Инж. Язов, като строител и предприемач с дългогодишен опит какви са основните предимства на Пловдив и какво трябва да се направи за подобряване на бизнес средата в града?

- Пловдив е географският център на Балканите, кръстопътен възел между Европа и Близкия изток. Град с хилядолетна история и съхранено културно-историческо наследство. Уникален облик придават на града неговите природни дадености - р. Марица и тепетата. Освен това близостта му до Родопите, Средна гора и Стара планина го прави едно от най-удобните места за живеене.

За съжаление през последните 20 години на преход Пловдив беше загърбен от управниците като важен културен, туристически и индустриален център на страната. Считам, че рано или късно ще се промени в положителна насока отношението и на държавната, и на местната власт.
Преди 1989 г. Пловдив разполагаше с най-големите индустриални зони, но с тяхната приватизация и разпродажба на парче замряха и не успяха да се развият. В същото време, привлечени от Пловдив и неговата квалифицирана работна ръка, чужди инвеститори започнаха да строят "на гола поляна" в съседната община "Марица" заради ниската цена на земеделската земя и близостта й с автомагистрала "Тракия". В тази връзка ние от Бизнес експертния съвет считаме, че за подобряване на инвестиционния потенциал на региона и бизнес средата е необходимо административно обединяване на общините Пловдив, "Марица", "Родопи" и Куклен със законодателна промяна, която да влезе в сила за следващите местни избори.

- Как оценявате работата на община Пловдив по отношение на административното обслужване на бизнеса. Създават ли се условия за привличане на наши и чужди инвеститори?

- Администрацията на Пловдив не работи като цяло ефективно, административното обслужване е доста тромаво. Но най-големият проблем на града е неразвитата инфраструктура в предвидените за застрояване зони и недобре поддържаната като цяло улична мрежа. Заедно с данъчната политика това са най-важните условия за привличане на инвеститори. В Израел, където от 15 години изпълняваме обекти сред пустинята, общината изгражда пътища, електричество, водоснабдяване, газ, прокарва градски транспорт и тогава предоставя терените за жилищно или обществено строителство, а след това финансира паркове и училища.

Необходимо е общината да засили своите координиращи функции при извършване на подмяна и прокарване на нови подземни и надземни комуникации, тъй като продължава практиката да се разкопават по няколко пъти новоасфалтирани улици.

- Каква е ситуацията на имотния пазар в Пловдив?

- От първи септември се чувства слабо раздвижване на пазара, но като цяло динамиката е незначителна. Покупката на жилища "на зелено" е в пълен застой. Но с високите лихви по депозитите банките чувствително намалиха интереса към вложения в имоти. Хората с добри доходи са в изчакване на още по-голямо намаление на продажните цени. Очаквам до една година ситуацията да се промени - лихвите по депозитите ще се върнат в нормалните за Европа нива от 1-2%, хората ще търсят друг, по-изгоден начин за влагане на парите си и отново ще се върнат към инвестицията в имоти, но тогава цените ще започнат отново да се покачват и ще се окаже, че печалбите от банковите вложения ще се стопят

- Има ли много замразени строежи в Пловдив и околността?

- Предвид не особено високата строителна активност в Пловдив преди кризата замразените строежи са малко, но има много незапочнати обекти, за които има одобрени проекти и разрешения за строеж. Според статистиката до края на 2009 г. в града трябва да бъдат завършени около 1800 апартамента - една нормална цифра за близо 400-хиляден град.
Слабо е търсенето на офис площи в смесени сгради, но в бизнес центрове с добра локация, какъвто е "Рилон", няма незаети помещения.

- Бизнес експертният съвет е инициатор за реализиране на мащабен проект за многофункционално използване и интегриране на река Марица в градската структура на Пловдив. Какво е неговото развитие?

- В края на май съвместно със Съюза на архитектите в България, община Пловдив, Бизнес експертният съвет, "Красива Марица" АД и КАБ организирахме младежкиия пленер на тема: "Река Марица - новото лице на Пловдив", в който проектни концепции представиха осем колектива с българско и френско участие. Пленерът беше първата стъпка в подготовката на интегриран проект за устойчивото развитие на р. Марица, който в началото на януари беше избран за пилотно разработване и финансиране по новата европейска инициатива JESSICA. По предварителни разчети общата стойност на проекта е 150 млн. евро, от тях безвъзмездно могат да бъдат осигурени 80 млн. евро, тъй като програмата не подкрепя изграждане на инфраструктурни съоръжения и паркинги. Комплексното проектно предложение за възстановяване и устойчиво развитие на р. Марица трябва да бъде подадено до края на годината, за да може през 2010 г. да се открие финансирането и да стартира поетапното изпълнение. Кандидатстването обаче не може да стане, без да има създадено публично-частно партньорство, което ще реализира мащабния проект. Още през март сме внесли в общината предложение за учредяване на смесено акционерно дружество "Красива Марица Пловдив" АД, в което община Пловдив получава безвъзмездно 25% дялово участие. В останалите 75% ще се включат БЕС като нестопанска организация, частното дружество "Красива Марица" АД и други желаещи бизнес организации. До момента общината не е предприела действия за утвърждаване на ПЧП в общинския съвет и можем да изгубим еврофинансирането.

Източник: в."Строителство градът"



Още новини от Новини от Пловдив:

https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/Dimitur-Yazov-Plovdiv-izostava-v-infrastrukturnoto-izgrazhdane-112685
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.