ВАС обяви за нищожен българския списък по закона "Магнитски" | ||||||
| ||||||
Става въпрос за точките, с които се регламентира създаването и поддържането на списък на лицата, които попадат и потенциално биха попаднали в обхвата на санкциите, наложени от Службата за контрол на чуждестранните активи (OFAC) на Министерството на финансите на САЩ, както и за прекратяването на икономическите отношения на държавната и общинска администрация с тези лица. В мотивите на решенията се приема, че глобалният закон "Магнитски“ би могъл да бъде основание за бързи и своевременни действия на националните власти, но при наличието на национален закон, какъвто в случая не е налице. Поради тази причина законът "Магнитски“ няма пряко приложение на територията на Република България. Съдът се позовава и на еврорегламент, според който държавите - членки на ЕС са задължени да не спазват законодателство с извънтериториално приложение. Това означава, че решение, постановено от орган на трета държава и основаващо се на разпоредбите на законодателството на тази трета държава с извънтериториално приложение, няма да бъде признато на територията на ЕС, допълват от Върховния административен съд. Освен при липса на компетентност, оспореното Решение № 441 на Министерския съвет е прието и при очевидно нарушение на правото на защита на лицата, доколкото при или след включването им в списъците, на последните не е предоставена никаква информация, посочват още от Върховния административен съд. Актът на МС и последващо изготвените списъци към него не предвиждат процедура за уведомяване за фактите и обстоятелствата, които обосновават включването на имената на заинтересованите лица в списъците. Няма и процедура за изслушване на засегнатите. Липсват данни, които позволяват и да се приеме, че МС е информирал жалбоподателите за приетите срещу тях факти и обстоятелства, обосноваващи първоначалното включване на имената им в списъците и налагането на предвидените от него ограничителни мерки. Следвайки подхода на Съда в Люксембург, съставите на ВАС считат, че действително приемането на мерки от подобен род следва да бъде изненадващо и те да се прилагат незабавно, но те трябва да бъдат отново в контекста на правото на съюза. Съдът на ЕС изрично подчертава, че намеса в основни права може да е легитимна, но следва да бъде пропорционална, т.е. при спазване правото на защита, правото на участие и информираност на лицата за мерките, които ще се вземат спрямо тях и на какви основания. Решенията и по двете административни дела могат да бъдат обжалвани пред петчленни състави на Върховния административен съд в 14 - дневен срок от съобщаването им на страните. Във Върховния административен съд са образувани общо 62 дела по жалби на засегнати лица от мерките по закона "Магнитски“. |
Още по темата: | общо новини по темата: 88 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/15 ] следващата страница |