Бездарна литература нарекоха разказа за матурата, авторът бил антиваксър и путинофил | ||||||
| ||||||
Писателят обаче се превърна в мишена за критики. Причините са няколко. Според много от анализаторите разказът е бездарен и лишен от всякакви литературни достойнства. Другата причина, е че авторът е симпатизант на "Възраждане" и редовно публикува в социалните всякакви конспиративани теории за COVID-19 и войната в Украйна. Представяме ви мнения на напи популярни общественици: Радослав Бимбалов: "Изчетох разказа, избран от МОН за матурата днес. Децата ни са писали по бездарен, непохватен и неграмотен текст. След като става внезапно известен, авторът набързо показва своята гореща привързаност към Възраждане и яростната си битка срещу ЕС, Украйна и (цитирам) "соросоидните писатели". Всеки има право да се чувства писател. Ето, дори аз от време на време се чувствам такъв, пък макар и “соросоиден". На мен ми е лесно. Повече никога няма да чета този автор. Но децата ни днес са мислили върху него. А това вече е насилие от страна на МОН. P.S. “Разказът" е писан специално по поръчка на МОН за списъка от “непознати текстове". В това министерство продължават да виреят кухи тиквени люспи, на които плащаме да съсипват децата ни. Кошмар." Юлиан Попов: "Прочетох разказа “Талисманът"? Кой дебил е предложил това абсолютно нескопосано графоманско творение на седмокласниците за техния изпит. Това че авторът му е някакъв фашизиран маргинал е отделен проблем, но ако някъде из образователната система се мъдрят хора, които агресивно пробутват трета прясност латиноамерикански сюжети от 80те години за литература или дори средна грамотност, не само сме за дъното на PISA, ами трябва да копаем яко надолу, за да намерим равнището, в което българското образование ще се озове след 10 години". Емануел Видински: "Основният проблем с разказа, ако въобще можем да го наричаме така, даден на изпита на седмокласниците, е че МОН легитимира лошата литература като висока литература. Като образцова литература. След това какво да обясня например на някой автор, пратил ми такъв текст за Литературен вестник, защо няма шанс да се появи във вестника? На какъв се правя аз, с други думи. Ами че този разказ е на нивото на избрания за изпита, ще каже той, а аз какво да отговоря? И виновен ли е този автор, че следва официално признати образци? Не е нужно да се избират текстове на известни автори, нужно е само да са добри текстове. Такива, които показват талант, умение, култура. И не, това изобщо не е въпрос на вкус. Но официализирането на нещо толкова лишено от писателско умение като добро писане, е патологично. И ако хората в МОН не знаят какво е това добър текст, да се допитат до хора, които знаят. Защото има достатъчно такива в България, посветили живота си на литературата. И на този фон изборът на това недоразумение, което седмокласниците попиват като образец, е тежка форма на провинциализъм на ниво държава. Провинциализъм не като география, а като мислене." - Емануел Видински Емил Соколов: "На матурата на 7-ми клас се падна текст на Красимир Бачков. Красимир Бачков е никому неизвестен привърженик на Възраждане, който не харесва демокрацията и соросоидите. Разказът му е за бутафорен патриотизъм, гайди и не притежава никаква особена литературна стойност. Не е ясно обаче защо караме децата ни да правят подробен преразказ на творчеството на един пишман Върожденец. Това може да се струва безобидно, но точно с това невнимание се озовахме в общество където Костадинкостадиновци, Стефаняневци и Славитрифоновци са фактор. Не можем да храним децата си с интелектуални отпадъци и да очакваме да се превърнат в мислещи възрастни. Когато дори в образованието си се сблъскват с брътвежите и обсесиите на псевдоинтелектуалци те няма как да отсеят качественото от некачественото. Както каза едно от децата днес на матурата: 'оф, този разказ няма никакъв смисъл'. Няма смисъл, защото е написан от човек, който не вижда никакъв друг смисъл от това да обвинява демокрацията и соросоидите за всичко. Няма как човек, за който всичко няма смисъл, да напише нещо смислено. Не е ясно обаче защо забъркваме и децата в това. Възраждане не бива да припарва до образователната система, а не не текстовете на нейни привърженици да бъдат тема на матура. Копейкин и образование не могат да присъстват в едно изречение." Красимира Хаджииванова: "Чудесата в тая държава не спират - таман се наканиш да напишеш статус за едно и то вече станало друго. Ето, вече не ми се пише за избледняващата холограма от Учиндол, защото има ново чудо за коментиране - разказът на матурата по БЕЛ след 7 клас. Паднал се е текст на автора Красимир Бачков. Търся автора в интернет, попадам на профила му във Фейсбук и виждам следния статус: "ИМА БОГ! Днес на изпита се падна мой текст. За разлика от писателите - храненици на Сорос... ", и така нататък, в тоя стил. Викам - ебаси, да не е някакъв фалшив профил на истинския автор, я да потърся още статуси надолу. Намерих ги, но няма да ги цитирам, можете и сами да ги видите - те не заслужават кой знае какво внимание. Да ви кажа обаче за разказа. На изпита текстът е наречен "Талисман", де факто се нарича "Обсидиан". В него става дума за момче, чиято майка работи в супермаркет, баща му работи нещо друго, а самото момче е в музикална паралелка с профил - разбира се - ГАЙДА. Бащата много обича да ходи на риба в свободното си време, но когато момчето е в пети клас, той продава всичките си въдици (на съседа!), за да му купи... гайда. После в разказа се появява и болно момиче, което има нужда от лечение, но момчето ѝ подарява камъче, и момичето оздравява, защото камъчето е магично. Сега, не искам да кърша хатъра на просълзените, но, първо, тоя сюжет го имаме в българската литература, нарича се "По жицата" и с него мисля че се изчерпва нуждата от кахърни разкази за сиромаси, каруци, болни момичета и бели лястовици на надеждата. Второ, аман от селски пейзажи и сюжети. Поредното поколение, което не получи възможност да разсъждава върху актуален текст, написан на съвременен език - не, отново имаме ниви, цървули, гайди и тегоба и, разбира се, магично камъче, което "лекува". Само Жълтата маймуна от Царичина и самата Ванга не бяха оплетени в сюжета, но сигурно просто не е останало място за тях. Трето, аман от патриотично-вълшебни сугестии, които имат за цел да ни разкрият вековната мъдрост на българския народ, неговата душевност, вяра, добродетели, сиромашия и, не на последно място - енергийна лековитост на речните му камъни, пещери, гори и самодиви. Кой в МОН е решил, че този разказ е ценен и си заслужава мисленето, четенето и преразказа на национален изпит след 7-ми клас? Кога тези деца ще започнат да учат и да бъдат изпитвани по адекватен начин? Докога ще се учат текстове, с които нито едно дете не може да се отъждестви, да разбере, да усети и осмисли? Подобно на страшната простотия с пожарникаря на матурата след 4-ти клас и тук отново някой е сметнал децата за писарушки, за които не е важно посланието или смисъла, важно е да се напише ПОДРОБЕН ПРЕРАЗКАЗ на една псевдо творба, изпълнена с псевдо патриотични и заблуждаващи послания, излизащи от бялата гайда на надеждата. Както каза баща ми - не от тромпет или пиано, не дай си боже. И всъщност, излъгах ви, че статусите на този автор не заслужават внимание. Вече заслужават, защото хиляди деца са чели текста му за гайди и магични камъчета, и са го преразказвали, и след това някои от тях сигурно са отворили Фейсбук и са прочели мнението на автора и по други теми, по-важни от гайдите и въдиците. Откровени идиотщини, писани на капслок - "фалшиви пандемии, кемтрейлс, лапите на СЗО, насилствено инжектиране с отрови, глад и терор". Това ли е критичното мислене, за което така силно възлагаме надежди да бъде поощрявано и насърчавано в българското училище? Това ли е? Гайди, камъчета и магии, кемтрейлс, отрови и пръскане от небето и после - защо ИТН е в парламента, защо се крадат милиони и милиарди, защо сме "най-бедния народ в Европа" и защо все някой идва да ни оправя. Еми щото докато народът е улисан в надежди, страх, лястовици и вълшебни кристали, докато свири на гайда, докато ходи увит в шевици и цървули и въобще - докато спи, някой, както пееше Нети, краде птици и много други неща покрай тях. И, ще ме прощавате, МОН, но в някакъв смисъл вие сте съучастник в това престъпление." |
Още по темата: | общо новини по темата: 45 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/8 ] следващата страница |