Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Днес е Свето Богоявление (Йордановден)
Автор: Екип Plovdiv24.bg 10:22 / 06.01.2006Коментари ()1888
©
Свидетелства за чествуването на този най-древен Господски празник съществуват още от II век, но до IV век той се е съединявал с Рождество Христово. Общият празник за двете събития се наричал Богоявление, защото при кръщението Си в Йорданските води Иисус Христос се явил на света за обществено служение. На Богоявление Бог се явил за първи път като Божествена Троица. По-късно Църквата приела да празнува двете събития поотделно - на 25 декември Рождество Христово, а на 6 януари - Богоявление.

Твърде малко са подробностите за земния живот на Иисус Христос преди Неговото кръщение. Спасителят, Който наистина се постарал "да изпълни всяка правда" (Мат. 3:15), изчакал да навърши 30-годишната възраст, необходима по еврейския обичай за всеки свещеник или учител, и преди да излезе на обществена проповед приел кръщението на Своя Предтеча.
Наскоро преди това Иоан Кръстител, синът на свещеник Захария и на Елисавета, бил започнал по Божия повеля покайната си проповед във Витавара отвъд Йордан. Иоан бил предсказаният от пророк Малахия Ангел, който трябвало да приготви пътя на Господа. Неговият зов: "Покайте се, защото се приближи царството небесно!" привлякъл вниманието дори на фарисеите и садукеите. С тревога и упование пристъпвали към него люде от всички слоеве на народа. От Иерусалим били изпратени при него свещеници и левити измежду фарисеите, за да го питат: "Защо кръщаваш, ако не си Христос, ни Илия, нито Пророкът?", а Иоан им отговорил: "Аз кръщавам с вода, но посред вас стои Един, Когото вие не познавате. Той е Идещият след мене, Който ме изпревари, и Комуто аз не съм достоен да развържа ремъка на обущата Му". Когато Иисус се приближил до Иоан, за да се кръсти от него Кръстителят го възпрял с думите: "Аз имам нужда да се кръстя от Тебе, а Ти ли идваш при мене?". Иисус му отговорил: Остави сега; защото тъй нам подобава да изпълним всяка правда." . Тогава Дух Свети слязъл върху Него във вид на гълъб, а от небето се чул глас: "Този е Моят възлюбен Син, в Когото е Моето благоволение".

Кръщението на Иисуса Христа се възприема като явление на тайната на Божествената Троица. Бог Отец се явил на човешкия слух, Господ Свети Дух се явил на човешкото зрение, а Бог Син - на осезанието в многогодишното Си общуване с човеците. Чрез свидетелството на Йоан: "Ето Агнецът Божи, Който взема върху Себе Си греха на света" (Йоан 1:29) и чрез кръщението на Иисус се показва Христовата мисия на света и се посочва пътят на спасение. С потопяването в Йорданските води Господ взима върху Себе Си греховете на човешкия род и умира под неговото бреме, а излизането от водата показва Неговото оживяване и възкресение. Чрез тайнството Кръщение, което се извършва в Църквата в човека умира старият греховен и прокълнат човек, за да излезе от свещения купел като наново обновен и възроден.

Празникът Богоявление се нарича още Просвещение, защото Йорданското събитие показва Бога в непостижимата тайна на единосъщната и неразделна Троица. Всеки човек чрез Светото Кръщение бива осиновен от Отеца на Светлината чрез заслугата на Сина и чрез силата на Светия Дух. За това просвещение славослови и богоявленския кондак:
"Явил си се днес на вселената и Твоята светлина, Господи, се отрази върху нас, които разумно Те възпяваме: дошъл си и си се явил, Светлина непристъпна."

Богоявленският празник е свързан с великото водосвещение, което напомня, че при бреговете на река Йордан Бог е обновил чрез вода и Дух овехтяла от греха човешка природа.


Още новини от Национални новини:

https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/Dnes-e-Sveto-Bogoyavlenie-Iordanovden-13395
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.