Градският транспорт на Пловдив - в услуга на превозвачите, но не и на хората | ||||||
| ||||||
Уточняваме, че частните превозвачи, които изцяло обслужват транспорта в Пловдив, получават такива заради нерентабилните линии, както и заради това, че цената на билета е 1 лев. Т.е. фирмите се компенсират финансово поради факта, че те не избират сами линиите и маршрута, които обслужват, а себестойността на билета за едно пътуване е много повече от 1 лева. Общината всяка година предоставя средства от общинския бюджет (т.е. отново от гражданите) за да ги дотира. Т.е. да не са на загуба, тъй като тук пазарният принцип няма как да се спази, а общественият транспорт е социална услуга. В същото време превозвачите получават и средства заради пътуващите ученици и пенсионери, които се движат в градския транспорт с карти на преференциална цена, съгласно решение на Общинския съвет. Нека не забравяме и друг важен факт, все пак фирмите печелят и от продажбата на билети в самите автобуси. Каква обаче е тяхната печалба е една от най-строго пазените тайни в града от Община Пловдив. С началото на учебната година обаче все по-видно стана, че градският транспорт на Пловдив не отговаря на нуждите на гражданите. Разписанието не е съобразено с пътниците, маршрутите са остарели, шофьорите не спират на спирките, не се чекират, информацията по таблата не отговаря на действителността. Вече три години Общината в лицето на заместник-кмета Тодор Чонов се опитва да подобри условията на градския транспорт, неуспешно засега. След гръмките обещания за нова електронно-билетна система тя все още не е факт. Най-рано подобна може да видим в действие догодина по Коледа, след като всички процедури по обществената поръчка бъдат завършени. Да не забравяме и възможността за жалби от страна на участниците, след което следва период на оборудване, обучение, синхронизация на информацията и т.н. и т.н. Сред фактите, които будят най-голямо недоумение, е как никой от общината не си направи сметка, че с началото на учебната година и присъственото обучение на децата от 1 до 12 във всички 53 общински училища и още няколко държавни и частни Ковид разписанието на градския транспорт е най-малко неадекватно на реалностите - малки и малко автобуси, много пътници. Няма място за учениците, няма място за раниците, не дай си Боже да се качи майка с детска количка (защото има и такива) и положението в градския транспорт става като в консерва сардини. Положението се усложнява и от факта, че в някои автобуси няма кондуктори и шофьорите трябва да изпълняват и тази функция - нещо, което е абсолютно забранено, но Община и Инспекцията по труда си затварят очите услужливо. На конкретните въпроси обаче не получихме конкретни отговори, което не учудва никого, изводите за това какви хора управляват града оставяме на вас. Ето отправените от нас въпроси и завоалираните от Община Пловдив отговори: 1. Докога разписанието на автобусите на градския транспорт ще е съобразено с Ковид мерките и интервалът ще е повече от 20 -30 минути, а броят на колите ще е по-малък? От 15 септември учениците тръгнаха присъствено на училище и градският транспорт не може да отговори на нуждите да поеме и закара навреме пътниците. На поставения първи въпрос, касаещ прилаганите към момента разписания на основните автобусни линии в град Пловдив, следва да бъде отговорено, че последиците от променените обстоятелства, относими към изпълнението на обществената услуга, случили се през последните две години, ще бъдат преодолени само с последователни конкретни действия, имащи за основна цел - подобряване на качеството на услугата. Действия в тази посока вече са стартирани и конкретни такива са предприети от страна на администрацията. В резултат на работата на специалистите, считано от 19.09.2022г., с нарочна заповед на Кмета на общината, са отменени действащите разписания, наложени през периода на пандемичната обстановка, като са одобрени нови маршрутни делнични разписания на всички основни автобусни линии. Към настоящия момент е в ход детайлно обследване на изпълнението на вече прилаганите нови разписания. Предстои разглеждането на същите от специализираната комисия, определена от нормативните актове, а впоследствие - ще бъдат представени и на вниманието на Общински Съвет – Пловдив и обществеността. 2. Кога ще се предприемат адекватни мерки, така че да се спре пропускането на спирките и неспазването на разписанието, при положение че превозвачите получават съответната държавна субсидия и общинска компенсация? Вследствие вменените задължения на контролните органи на общината, касаещи изпълнението на поставената транспортна задача, за всяко констатирано нарушение се налагат предвидените в договорите за обществен превоз наказания. Най-значителен дял в тези констатирани нарушения действително са отбелязаните в писмото Ви – неспазване на разписания и неспиране на спирки. Съвместната работа с операторите по разрешаването на този проблем отчита известен напредък и дава определени резултати, но има още много неща, за които следва да се положат усилия от предоставящите превозната услуга. 3. Кога всички автобуси ще се регистрират в системата, така че таблата да ги изписват коректно, за да може да ориентират чакащите хора по спирките? Специфичен белег на интегрираната обществена услуга – обществен превоз на пътници, извършвана на територията на Община Пловдив, е информацията за ползвателите на услугата, която бива предоставяна в реално време. Последното споменато обстоятелство /в реално време/, често създава неудобства и е причина за несъответствия или грешки. Информационните табла на територията на гр. Пловдив са изградени в рамките на проект "Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в град Пловдив“. Общият брой на инсталираните информационни табла е 354. Информационните табла са разположени само по маршрутите на автобусните линии в района на спирките. Изградената инфраструктура покрива всички крайни и централни части на града, през които преминават автобусни линии. При подбора на локациите са взети предвид всички относими към обществената услуга параметри, а именно: броят на линиите преминаващи през спирката, пътниците и посоката на движение на автобусите и други. Постоянната ангажираност на служителите на ОП "ОКТ“ подпомага подобряването на тази част от Системата на масовия градски транспорт на град Пловдив и резултатите са налице. Можем отговорно да заявим, че сме предприели стъпки за разрешаването и на споменатия проблем с информацията от таблата и до края на настоящата календарна година, а може би и по-скоро, тази част от системата на масовия градски транспорт ще бъде на необходимото ниво и ползвателите на услугата ще бъдат навреме и адекватно информирани. 4. Кога ще бъде включена звуковата система за оповестяване на спирките във всички автобуси, както и кога ще бъдат оправени наименованията на самите спирки според актуалните данни на ситуацията в града? На поставения въпрос номер четири, можем да заявим, че тази част от системата за управление на градския транспорт е изцяло зависима от реализацията на поръчката за надграждане и развитие на електронно билетната система, което е относимо и към частта от въпроса, касаещ наименованията на спирките. 5. До края на този управленски мандат къде ще бъдат изградени велоалеи? По повод поставения въпрос, касаещ надграждането на действащата велосипедна мрежа, трябва да се отбележи, че този процес е непрестанен. След първоначално изградената мрежа от трасета, до настоящия момент, са изградени множество допълнителни маршрути. Конкретните нови трасета могат да бъдат най-коректно посочени от кметовете на райони, на които са предоставени функциите по разходване на бюджетни средства за възстановяване и поддръжка на транспортната инфраструктура. 6. Как смятате да регулирате трафика в града, който ще се усложни при старта на проекти като - пробива под Водната плата и този под Централна гара, както и реконструкцията на бул. “Александър Стамболийски" при изграждането на Южния обходен колектор? По отношение на поставените въпроси за предстоящите значими инфраструктурни проекти, трябва да бъде отбелязана постоянната ангажираност на администрацията на общината и направените вследствие на това множество работни групи и заседания на ангажираните страни. Следва да се отбележи, че част от реализираните на територията на общината проекти не се финансират от общинския или чрез общинския бюджет. Но именно поради изложеното по-горе, в ход е непрестанна връзка и комуникация между всички заинтересовани страни и организации, което ни дава надежда, че няма да се допусне създаването на или предпоставки за реализирането на рискове за населението. В конкретика – всеки един от етапите на всеки обект се обсъжда и разглежда в съвкупност с реализацията на всички останали инфраструктурни проекти, което следва да гарантира нормалното регулиране на основните пътни артерии в града. 7. За няколкото месеца от встъпването в длъжност на новия директор на “Екобус" - Илко Търпов, какво точно е свършил за общинския градски транспорт? По отношение работата на назначения управител на "ЕкоБус“ можем да заявим, че са предприети действия за придобиването на лиценз за превоз, а така също, че се подготвят документите, които ще са необходими на дружеството за евентуално кандидатстване за финансиране. 8. Каква точно е сумата, която се предоставя на превозвачите, съгласно сключените с тях договори и колко точно са средствата, предоставени под формата на компенсация от общинския бюджет за 2020, 2021 и 2022 - средства, които са публични и трябва да са публикувани на видно място на страницата на общината, а това до този момент не е направено. На поставения последен въпрос следва да се отбележи, че информацията за изплатените средства на превозвачите се публикува на официалния сайт на общината в срок до 31.03. всяка година, за предходната. Конкретните стойности на заделените от Общината публични средства, представляващи средства за компенсиране на загубите на превозвачите от налагането на действащите цени на превозните документи, са следните: за 2020г. – 6 950 000 лв.; за 2021г. – 8 000 000 лв; за 2022г. – 10 000 000 лв. |
Още по темата: | общо новини по темата: 1114 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/186 ] следващата страница |