Шефове на фирми ще връчват фишовете за нарушения по пътищата | ||||||
| ||||||
Това става ясно от информация за протеклата съгласувателна процедура по проектобюджета. Очаква се днес законопроектът за държавния бюджет да влезе на първо четене в зала на извънредно заседание на парламента. Предложението за включване на работодателите като звено по връчване на издадени фишове и наказателни постановления е заложено от самото вътрешно министерство в изготвения и публикуван през май за обществено обсъждане проект за промени в закона за движение по пътищата. С промените се разширяват възможностите за връчване на фишове и постановления. Занапред когато наказанията се връчват лично на нарушителя, това ще може да се прави не само от КАТ, но и от други служители на МВР. Работодателите влизат в играта при електронното връчване на фишове и постановления. В такъв случай от тях се иска да връчат съответните документи лично или през служител, натоварен с приемането на книжа в съответната фирма. Не се разбира как ще пристига самият фиш и наказателно постановление. Предвидено е като способ на електронно връчване занапред да се ползват лицензирани пощенски или куриерски услуги, които пращат фиша на адреса на нарушителя, но не е ясно дали те ще имат право да пращат документите и на адреса на работодателя. Министерство на електронното управление остро е разкритикувало предложението и е настояло да отпадне, но безрезултатно. "Липсва нормативно установено задължение по адрес на работодателите да извършват действия по връчването на електронни фишове и наказателни постановления, издадени от органите на МВР. Работодателите, които се явяват и данъкоплатци, не могат да са връчители, с вмененото им по своето естество публично задължение, и да им се налага административна тежест за дейност, която е изцяло в компетентността на МВР“, са написали от министерство на електронното управление при съгласуването на проектобюджет 2023. Критиката не е приета. Отговорено е само, че по текста е извършена редакция и освен единствено от работодател, какъвто е бил първоначалния вариант, връчването ще може да се прави и от негов служител, отговарящ за документооборота. Министерство на електронното управление има и множество други забележки – за издаването на фишове, което занапред ще може да става и извън местата на местонарушението, критикува реда за издаване на дигитален образ на издадени наказателни постановления и т.н. Това не е единствената недомислена разпоредба в законопроекта за държавния бюджет. Изменянето на много закони чрез преходните и заключителни разпоредби на законопроекта за държавния бюджет е било разкритикувано от правната дирекция на Министерския съвет. Според юристите на МС по този начин промените се предлагат без детайлни мотиви и в нарушение на изискването в Закона за нормативните актове за провеждане на процедура за обществено обсъждане. Сходни критики към законопроекта отправиха и независими анализатори. От МФ обаче не приемат тази критика с аргумента, че към законопроекта има подробна тригодишна бюджетна прогноза, в която промените били описани, основната част от промените са били подложени на обсъждане. Ситуацията с проектобюджета е и необичайна – приема се късно и няма време за повторни обсъждания, счита МФ. Липсата на обществено обсъждане и детайлна аргументация на предлаганите в данъчните и други закони промени е довело до отрицателни становища на ресорните министерства по много от предложенията. Така например правосъдното министерство е отказало да подкрепи предложените промени в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, с които се въвежда забрана за извършване на разпоредителни сделки с имоти и автомобили, учредяването на ипотека или залог при наличие на непогасени и подлежащи на принудително изпълнение задължения. И сега има ограничение, но спазването му е на декларативен принцип. Занапред се вменяват нови задължения на нотариусите и съдиите по вписвания да правят служебни проверки за такива задължения. От МП счита, че във вида в който се предлагат, текстовете нарушават конституционното право на собственост, а събирането на дължимите суми по хазната следва да се случва в рамките на обичайния ред без да се прехвърля като задължение на нотариуси и съдии по вписванията. В съгласувателната позиция на енергийното министерство пък направо се съдържа твърдение, че държавата се опитва да накара Българския енергиен холдинг да предприеме противоправни действия във връзка с изплащането на дивидент. Новото правителство реши да завиши дивидента на БЕХ на 1,58 млрд.лв. при положение, че печалбата на дружеството за 2022 г. е в размер на 582 млн. лв. Според МФ обаче до тези ниски числа се е стигнало заради обезценки в годишния финансов отчет на дружеството, които може да не се правят. МФ настоява отчетът да бъде променен. Индивидуалният годишен финансов отчет вече е проверен и заверен от независим финансов одитор, липсва правно основание ръководството на БЕХ да вземе решение за корекции в отчета, пишат в становището си от енергийното министерство. Големият дивидент от БЕХ е една от основните приходни мерки, приложени от екипа на Асен Василев за свиване на дупката в хазната, като това е и една от разделителните линии с ГЕРБ по проектобюджета. Много критики към проектобюджета отправя и сдружението на общините. Наличието на толкова много забележки към готвени промени в съпътстващи закони вещае много спорове и трудни корекции на второ четене на законопроекта. След отхвърлените от МФ искания има и такива, които се критикуват сериозно като например искането за запазване на намалената ставка за ресторантьорство на 9% и за 2024 и 2025 г., както е предложило министерство на туризма. Уверението на Асен Василев, че системата на образованието е получила толкова пари, колкото е предложила, не отговаря на реалността, става ясно още от съгласувателната процедура. От просветното министерство изрично са протестирали, че делът за финансиране на сектора намалява, въпреки че размерът на средства в абсолютен план расте. От документите се вижда, че за образованието не са се намерили и дребни за бюджета суми като 5,5 млн. лв. за осигуряване на безплатния транспорт на пътуващите учители и 2,6 млн. лв. за лек ръст на стипендиите на учениците, които не са актуализирани с години. Не са приети и предложения за допълнителни програми за 2024 и 2025 г., но МФ като цяло е пренасочвало всички предложения за 2024 г. към следващия проект за държавен бюджет. |