Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
Пред фалит ли е Община Пловдив? Кой поема контрола?
Автор: Данислава Вълкова 07:43 / 01.10.2023Коментари ()11630
© Plovdiv24.bg
Една стара поговорка гласи, че когато корабът започне да потъва мишките започват първи да бягат. В случая корабът е община Пловдив, а имената на мишките са много.

Преди няколко дни с писмо кметът Здравко Димитров поиска безлихвен заем от министъра на финансите в размер на близо 20 милиона лева. Информация за това администрацията изпрати на медиите в доста кратко и схематично прессъобщение, което Plovdiv24.bg публикува.

Фактът, че кметът на втората по големина община в България иска пари назаем от държавата, означава, че Община Пловдив не може да покрие разходите си. Означава и че финансовото състояние на общината никак не е розово, напротив - на червено е. Писмото на кмета дава абсолютни основания министърът на финансите Асен Василев да назначи подробна проверка и ревизия на цялостната финансова дейност на общината. 

В случая има два изхода:

1. Ако Министерството на финансите реши да отпусне средствата, то тогава по Закона за публичните финанси се изработва и се задейства план за финансово оздравяване на общината, който се гласува от Общинския съвет, а бюджетът на общината минава под контрола и ръководството на министерството на финансите за период от 1 до 3 години.

2. Ако министърът откаже да предостави този. заем, тогава новият кмет ще трябва да актуализира бюджета, като намали и остави само най-необходимите разходи. Може да се наложи да преразгледа, ревизира, че дори и да развали някой друг договор. Ако това не бъде направено, ще се трупат неразплатени разходи и батакът ще стане още по-голям.

Очевидно е и друго - на този бюджет планираните приходи не могат да бъдат изпълнени, а разходите по-никакъв начин не се ограничават и става така, че общината харчи пари, които не постъпват,  харчи и пари, които няма.

Проблемът с въпросните проекти, за които община Пловдив е направила разплащания, е, че ръководителите на съответните проекти не са създали организация, така че на месец или два да правят искания към управляващия орган да верифицира разходите.

Проблемът е и друг, че част от исканите от общината разходи въобще няма да се възстановят, защото по тях има наложени финансови корекции. Сега исканията за верификациите ще трябва да се направят за по-голям период от време, за по-големи суми. Това означава, че така се дават по-големи суми на изпълнителите на въпросните проекти, което пък означава по-дълга проверка на техните документи.

В решението на Общинския съвет за бюджета, който беше приет на последната сесия,  пише, че Община Пловдив ще дава заеми по проектите с размер до 21 милиона лева, които трябва да се възстановят в бюджета до 31 декември 2023 г. с верификациите на Управляващия орган. Това означава, че би трябвало да е направена сметката, че тези пари може да бъдат отделени, за да се дадат на проектите и да бъдат възстановени до края на годината.

В действителност обаче още в края на септември с изпратеното писмо до министъра на финансите и няколко дни след приемането на бюджета за Пловдив за 2023 г. Общината признава, че няма пари в сметките. Това е доказателство, че се харчат пари, които ги няма, и се обещават пари, които също ги няма.

Тук се повдига и още един въпрос: кметът Здравко Димитров иска заем, но къде е актът на Общинския съвет по темата. Липсва решението на съветниците, каквото е необходимо да има дори за една стотинка, която се харчи или мести от перо в перо в бюджета. Еднолично той, а и който и да е друг, не може да взима подобно решение за искане на заем. 

Финансовият недостиг не е известен от вчера и тук е другият въпрос, който можем да зададем - защо на последната сесия, когато се прие бюджетът, не беше повдигнат казусът за въпросния заем, след като кметът е имал намерения да прави подобни искания.

Допълнотелно Община Пловдив въпреки че няма пари и търси заеми, сключва нерентабилни договори, като този за увеличаване на парите за депониране на боклука, нещо, за което Plovdiv24.bg информира преди време, че не трябва да случва.

От всичко става ясно, че във финансите и бюджета на Общината цари пълен хаос, в резултат на грешно планиране, извършване на нецелесъобразни разходи, подписват се договори, без да се гледат реалните възможности на общината.

“Пари няма, действайте" се казваше в една песен, но не съвсем е така. На практика корабът потъва, мишките бягат, а капитан въобще не е имало.


Още новини от Новини от Пловдив:

https://www.plovdiv24.bg/novini/plovdiv/Pred-falit-li-e-Obshtina-Plovdiv-Koi-poema-kontrola-1843481
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.