Вашето име  
 Вашият e-mail адрес  
 Име на получателя  
 E-mail на получателя  
При появата си терминът "Черен петък" въобще не е бил свързан с пазаруване и намаления
Автор: Екип Plovdiv24.bg 10:47 / 18.11.2023Коментари ()2286
©
Първата регистрирана употреба на термина "Черен петък“ се прилага не към празничното пазаруване след Деня на благодарността, а към финансовата криза: по-конкретно, сривът на пазара на злато в САЩ на 24 септември 1869 г. Двама известни безмилостни финансисти от Уолстрийт, Джей Гулд и Джим Фиск, работиха заедно, за да изкупят колкото се може повече злато, надявайки се да вдигнат цената до небето и да го продадат с изумителни печалби. В онзи петък през септември конспирацията най-накрая се разплита, изпращайки фондовия пазар в свободно падане и банкрутирайки всички - от бароните на Уолстрийт до фермерите.

През последните години се появи друг мит, който придава особено грозен обрат на традицията, твърдейки, че през 1800 г. собствениците на южни плантации са можели да купуват поробени работници с отстъпка в деня след Деня на благодарността. Въпреки че тази версия на корените на Черния петък разбираемо е накарала някои да призовават за бойкот на празника за търговия на дребно, тя всъщност няма основание.

Освен това "Черен петък" е бил термин за описване на пешеходен и автомобилен трафик. През 50-те години на миналия век полицията във Филаделфия винаги е виждала голям хаос в деня след Деня на благодарността. Орди от хора се насочват към града в този петък преди големия футболен мач между армията и флота всяка година в събота след Деня на благодарността.

Тогава полицията във Филаделфия нарекла този хаос "Черен петък". Органите на реда никога не са могли да си вземат този почивен ден и работели на допълнителни смени поради претовареността.

До 1961 г. терминът "Черен петък" се налага въпреки многобройните опити на собствениците на магазини да го променят на Големия петък. През 80-те години терминът започва да се разпространява в цялата страна и търговците на дребно го променят в нещо, което ще им бъде от полза, разказва businessnovinite.bg.

Магазините записваха печалбите си в черно, а загубите в червено. Идеята беше да станат черни след година на червено. С други думи, търговците на дребно искаха да имат печалба след година на загуби. 

Сега Черният петък е дълъг празник за търговия на дребно. Купувачите са похарчили 9,12 милиарда долара онлайн по време на Черния петък през 2022 г. 47% от продажбите в Черния петък са извършени през мобилни телефони през 2022 г. Американците спестяват средно 24% на Черния петък.


Още новини от Национални новини:

https://www.plovdiv24.bg/novini/Bylgaria/Pri-poyavata-si-terminut-Cheren-petuk-vuobshte-ne-e-bil-svurzan-s-pazaruvane-i-namaleniya-1901157
Copyright © Plovdiv24.bg. Всички права запазени.