Цената на българското розово масло достига 10 хил. евро за килограм | ||||||
| ||||||
На прага на новия сезон розопроизводителите са пред поредно изпитания. Чужди държави използват наш разсад маслодайни растения и стават наш конкурент на пазара. "Държавите, в които разсадът се изнася са предимно държави от средно източна Азия, където работната ръка е много евтина“, заяви пред NOVA производителят Жана Андонова. "Основните конкуренти са си едни и същи - Турция, Мароко, но в момента на пазара се включва и Азербайджан“, допълва Петър Симеонов. "В момента са добавени още две държави, съседки на Азербайджан, които започнаха да правят нови розови насаждения“, допълни Андонова. "Страни извън ЕС, които са с по-ниска себестойност, както на маслото, така и на труд, имат държавна политика за този сектор“, каза Симеонов. Жана, която и в момента е в чужбина и търси пазари на българските продукти в Азиатските държави, потвърждава, че цената на конкурентните производители е по-ниска от българското розово масло. "Като себестойност е на пъти по-ниска цена. Да не забравяме, че горивото, което е другата съществена част от формирането себестойността на розовото масло, е също на изключително по-ниски нива от цените, на които купуваме гориво в България“, отбелязва тя. А в България цените растат. "Амониевият нитрат в рамките на два месеца е скочил с 30%. Преди Нова година беше в порядъка на 500-600 лева, сега вече е близо 900 лева тона“, уточни Симеонов. Пазарите в САЩ и Канада също са в застой, но се отварят и нови възможности. "Много добре се развива продажбата на розовото масло извън Европа - в Австралия, като държава, която тепърва най-вероятно ще се развива в това нещо“, добави той. Българското розово масло продължава да се търгува най-скъпо, но и това е причината купувачите да избират по-евтини аналози. "Да, те нямат това качество, но когато нашето масло се вдига като цена и някой от брандовете пристъпват към смяна на рецептите и вземат по-нискокачествено масло и по-евтино“, твърди производителят. Добрата новина според Жана идва точно от Азия и засиленото развитие на ароматерапията, и повишения интерес към българските производители. "Не само на българското розово масло, но и на останалите български етерични масла“, каза още тя. |