Работниците и служителите на БДЖ започват ежедневни безсрочни ефективни стачни действия на 24 ноември от 8 до 16 часа. Това обявиха на пресконференция днес от синдикалните организации в железопътния сектор. Стачката е заради предвижданите масови съкращения в БДЖ - на 2 000 служители и 150 влака, лошото управление и липсата на перспектива в компанията.
Ръководствата на железницата възнамеряват да изхвърлят на улицата хиляди от нас да ни обрекат на глад и непосилно оцеляване, да ни маргинализират и поставят семействата ни в условия на унизително оцеляване, заявяват синдикатите в обръщение към българската общественост, разпространено днес. В него те се извиняват за предстоящите неудобства от стачката, но посочват, че това е единственият начин да се защитят.
"На 24 ноември излизаме на битка за спасяването на това, което ще може да бъде спасено", заявиха синдикалистите. Официалният доклад на Европейската комисия за реформата в железницата съдържа крайно негативни оценки и ръководството търси изкупителна жертва в лицето на синдикатите.
Синдикатите са подали сигнал в прокуратурата, в който настояват за проверка на финансовото състояние на БДЖ
Те изразяват съмнение, че железниците не са в технически фалит. Синдикалните лидери обявиха, че ще бъдат премахнати над 5 000 души. За техните обезщетения БДЖ ще трябва да отдели над 9 млн. лева.
С нас те искат да оправдаят собствената си некадърност и безсилие
да се справят с проблемите в железницата. Така синдикалните лидери в железопътния сектор мотивираха решението си за ефективна стачка. От управлението не желаят и диалог, а искат конфликт, чрез който да оправдаят собствената си бездарност, заяви председателят на синдиката на железничарите към КНСБ Петър Бунев. Вместо да направят разчет заедно с нас - за необходимостта от съкращенията на персонала и на подвижния състав, "те стрелят като луд с картечница", описа ситуацията той. По думите му, синдикатите са настоявали многократно за разговори с министъра на транспорта Ивайло Московски и с ръководството на БДЖ, но воля за диалог досега не е показана. Бунев каза още, че участие в стачката са заявили над 50% от служителите. В нея ще се включат и служители на НК "Железопътна инфраструктура".
Настояваме за колективен трудов договор, който да гарантира правата на работниците.
В него ние сме направили много отстъпки, но той е документът, с който можем да решим проблема на стачката, казаха синдикалистите в отговор на въпрос при какви обстоятелства биха се отказали от ефективните протести.