© | | Опитният автомобилен състезател кара бързо, но пази околните. Пловдивските автомобилни състезатели винаги са давали добри резултати по различните състезания в страната и в чужбина. С един от най-титулованите активни състезатели - К. Пейчинов, разговаря репортер на вестника. - Г-н Пейчинов, кога автомобилът се превърна в съдба за вас? - Аз отдавна мечтаех да стана автомобилен състезател. При мен се получи сравнително късно като възраст, но съм изключително щастлив от това, което правя. - Виждате ли бъдеще за този спорт в Пловдив? - В града винаги е имало състезатели. Факт е, че природни феномени от типа на Шумахер се раждат изключително рядко, но като цяло в Пловдив има момчета, които се справят много добре с волана. Истината е, че за нашия спорт са нужни много, много кураж и смелост, както и пълна всеотдайност. Трудно е да се стане състезател само от един гол мерак. - По улиците на града се забелязват доста млади хора с мощни коли, които карат бързо. - Това са „стрийтрейсъри”. Това е изключително опасно и безотговорно начинание. Тези момчета дори и не предполагат колко е сложно да се кара бързо, но безопасно за другите. Една кола - без значение спортна или не - не е само скорост и двигател. За да може да се кара бързо, е необходимо не само двигателят да е подсилен, но трябва да се притежава и съответното окачване, здрави спирачки и куп други неща. За мое огромно съжаление виждам нещо друго в „стрийтърите” - те имат мощни коли, които обаче са серийно производство. Давам ви един простичък пример. Кола със серийно производство амортисьори не може да вземе при висока скорост остър завой. Ако някое от тези момчета се засили на права отсечка в града и, да не дава Господ, изведнъж насреща му изскочи дете, то тогава дори и да може шофьорът да реагира - машината ще го подведе. Бил съм свидетел на множество подобни обръщания на серийни автомобили. Дори и тези, които се водят спортни серии, се правят по-скоро за добра визия, отколкото за състезания. Някои от тези момчета съм ги виждал на пистата. В повечето случаи тяхното участие в някое състезание приключва още на първия завой - те нямат нито шофьорските умения, нито необходимите коли, за да вземат един завой с висока скорост. За всички, които смятат, че „стрийтрейсинга” е нещо много велико и благородно, ще кажа следното - ако сте гледали твърде много филми или сте играли твърде много игри и ви се кара бързо, елате на пистите. Всяка писта е обезопасена, така че дори да се стигне до катастрофа, пораженията се огриначават до минимум. - А вие как карате по улиците на града? - За разлика от някои колеги, които се правят на света вода ненапита, аз няма да отрека, че карам бързо. Но отново държа да подчертая дебело - аз съм професионалист. Познавам автомобила си до последния болт, карал съм на всякакви видове настилки - мокри и сухи, и знам точно как ще реагира колата ми. Никога не съм си позволявал да карам рисково по отношение на другите участници в движението. - Ако все пак някой иска да стане състезател, какъв автомобил бихте му препоръчали? - Аз карам Опел и препоръчвам този модел на всички, които искат да се занимават с този спорт, дори и като аматьори. Опелите са изключително здрави, поддръжката им е евтина и за не много пари може от туристически автомобил да се „събере” една прилична спортна кола. - Тренирате ли? - За съжаление - не. За разлика от серийните автомобили, нашите имат изключително кратък живот на частите си. Автомобилите, предназначени за състезания са модифицирани изключително много, а и почти всяка част от тях е подложена на страхотно напрежение. Затова и честите смени са наложителни. В момента благодарение на фирмите „Опел Стефанов” и „Апид-2000” аз имам състезателна кола, с която да участвам в националните шампионати. - Как върви сезонът за вас? - В момента съм на второ място при планинските състезания, като разликата ми с третия е толкова голяма, че практически съм си осигурил вицешампионската титла. При пистовите имам все още шансове да стана втори и там. Все пак, ако зад мен не стояха „Опел Стефанов” и „Апид-2000”, въобще нямаше да завърша сезона. - Как може един „новобранец” да стане състезател? - Начини има, но нито един от тях не е свързан с т.нар. „улично дърпане”. Отново искам да обърна внимание на младите хора, тръгнали по този опасен път - елате на пистата, ще ви покажем няколко техники и ще разберете колко е опасно това, което правите. Ямбол има действаща школа, основана от П. Жеков - един от най-големите български състезатели. Там се преподава т.нар. „френска техника” на каране, която техника ползвам и аз. Ако някой иска да стане професионелн състезател - моят съвет е следният. Купете си Опел и елате на пистата! |