Във връзка с предложението стадион "Пловдив" да стане национален, както и раздвижване на инвеститора, който спечели концесията, Plovdiv24.bg направи поредица материали по въпроса. Представяме ви ексклузивно интервю с архитекта на проекта, който спечели концесията на стадиона:
Г-н Николов, вие ли сте автор на проекта за Стадион Пловдив?
Аз съм един от авторите на "Концепцията за развитие на спортен комплекс Олимпийски гребен канал и стадион Пловдив". Идеята, която възникна преди около 2 месеца и половина във връзка с концесионирането на стадион Пловдив е и във връзка с една друга идея за изграждане на
дублиращ гребен канал към Олимпийски гребен канал. Преди година и половина по настояване и по желание на председателя на Федерацията по гребане г-н Иван Попов направихме една разработка за предпроектни проучвания и анализи на възможността и необходимостта от изграждане на едно такова съоръжение. Проектът за дублиращия гребен канал е даже в по-напреднала фаза. При него има второ трасе, където лодките след финала се оттеглят и след отпускащи и релаксиращи процедури се подготвят за следващия старт, което е пък необходимо изискване на нормативите на Световната федерация по гребане и повишава в пъти категорията на съществуващия гребен канал. Пряката цел на това съоръжение е целогодишно да се използва от гражданите за каране на водни ски, сърф и използването на водни атракции извън времето, в което ще се провеждат състезания.
Казахте, че идеята е от преди два месеца и половина, но концесията на стадиона не е от тогава. Какво точно се случи?
При мен дойде предложение за визуализиране и даване функция на определени елементи.
От кого дойде предложението?
От консеционерите от консорциум "Пловдив" заедно с предложението от шефа на Федерацията по гребане за дублиращ гребен канал. Аз представям една обща концепция за развитие на "Олимпийски гребен канал и стадион Пловдив".
Г-н, Николов, да поговорим за проекта?
За гребния канал вече ви казах. Проектът за стадион Пловдив
включва няколко мероприятия:
Изграждането на покритие на трибуните на стадиона с площ около 32 000 кв.м и монтиране на фотоволтаични елементи върху него. В момента стадион "Пловдив" е най-големият в България с 55 000 седящи места. Чрез тази концесия би могъл да се превърне и в най-функционалния и най-сериозния стадион в България.
Другото важно мероприятие е обшиването на целия стадион със структурно остъкляване с криволинейни очертания, покриващо цялата фасада на съоръжението. Предназначенията на тази точка от проекта са няколко: на първо място като архитект ще кажа за естетическата функция, защото стадионът е строен на няколко етапа и в момента има известно разностилие в самата сграда. С това "обличане" ще постигнем съвсем друг дизайн на съоръжението. Освен всичко друго тази стъклена фасада ще покрие изключително важните и миродавни изисквания за енергоефективност, категория "Зелена сграда" и т.н. Това са все неща, които финансиращите програми от европейските фондове изключително стриктно изискват да се спазват. Предвижда се на мястото на съществуващата вече зала да се изгради една нова на площ от 2500 кв.м с 2000 седящи места. Старата зала "Чайка", колкото и емблематична да е, няма да отговаря на новите изисквания, особено на фона на това модерно съоръжение.
Г- н Николов, за колко вида спорт е предназначена залата?
За всички спортове, провеждащи се на закрито: баскетбол, тенис, волейбол, боксови мачове и т.н. Обща взето някъде около 15-на вида спорт.
Какви са другите важни мероприятия?
Изграждането на подземен паркинг на две нива с брой на паркоместата - 1000. Предвиждаме още изграждането на спортен хотел в задната част на стадиона. Един такъв хотел, освен че работи за повишаването на категорията на комплекса не само в национален, а и в международен план, ще може целогодишно да приема спортни делегации и гостуващи отбори. Височината му ще е с височината на Стадиона - около 10 етажа. Като последно важно мероприятие ще посоча изграждането на покритие над съществуващите тенис кортове и топла връзка с целия комплекс.
Архитект Николов, колко ще струва изграждането на този спортен комплекс?
По разчетите, които са направени се очаква цялата инвестиция да възлезе на около 50 млн. евро и да се покрие от европейски програми.
Това проект ли е или е само 3D визуализация на концепцията?
Още сме далече от проекти и конкретни разработки. Това по- скоро е една основа за изготвяне на бизнес план с известна доза предпроектност за кандидатстване по съответните европейски програми, основно програмата "Джесика", за която знам, че финансира такъв вид проекти.
Ако концепцията бъде одобрена за финансиране, кога да очакваме стартирането на строителството и реконструкцията на новият стадион?
При една доста стегната организация на работа, 3 години са оптимистичен период. Ако "Концепцията за развитие на спортен комплекс Олимпийски гребен канал и стадион Пловдив" бъде одобрена от Брюксел до края на януари тази година, ще започнем проектирането на тази мащабна операция, надхвърляща рамките на града. Пловдив е град, който заслужава такова признание. Прекалено много неща се съсредоточиха в София и това е излишно. Заговори се за изграждането на нов стадион близо до летището в София, което е доста безмислено, при положение, че има такъв на около 100-на км от столицата. При това стадион Пловдив се намира в територия, която е предназначена за провеждане на такива спортни събития.
Защо според вас след толкова време мълчание се заговори чак сега за стадион Пловдив?
Не мога да отговоря на този въпрос.
Г-н Николов, какво включват плановете от разговорите досега?
Имаме предвид посещение до Брюксел за защита на самия проект. В момента хората, занимаващи се с бизнес плановете работят активно, така че надявам се до месец, два да има някакъв резултат и той да е положителен.
Вижте цялото интервю в прикаченото видео. Очаквайте и следващите интересни материали по темата за стадион "Пловдив" само в Plovdiv24.bg.