© Plovdiv24.bg | | Във връзка с възможността за превръщането на стадион "Пловдив" във втори национален стадион, Plovdiv24.bg се срещна с архитект Вальо Маринов, автор на проекта на съоръжението.
Арх. Маринов, защо според вас, Пловдив заслужава да има такъв стадион?
Пловдив е световен спортен център и една от причините за това, е наличието на такъв спортен комплекс като стадион "Пловдив" и Гребната база, с какъвто не може да се похвали някой друг град, и то не само в България. Не случайно, от Пловдив са тръгнали и Стефка Костадинова и Христо Стоичков.
Какви са предимствата за това, в Пловдив да има втори национален стадион?
Климатът и локацията на града ни са общоизвестни. Преди години се казваше, че като се забие острието на пергела в Пловдив и се опише кръг с него, този кръг обхваща Балканския полуостров. Например, разликата в климата между Пловдив и останалите градове на страната през зимата, включително София, е 10 градуса нагоре.
Арх. Маринов, по какъв повод проектирахте в далечната 1987 г. Стадион "Пловдив"?
Поръчаха ми проектирането на стадиона, както и на прилежащите към него терени, заради Световния шампионат по лека атлетика за юноши, който се проведе през 1990 г.
Кога всъщност се "замрази" строителството на съоръжението?
На 10 ноември 1989 г. се спря изграждането на стадиона.
Кажете малко повече подробности за съоръжението?
Футболното игрище на стадиона е с класическата размери от 100 на 70 м. Пистата за лека атлетика е двойно покрита с тартанова настилка и е една от най-бързите в Европа, а може би и в света. Не случайно точно на тази писта Ивет Лалова даде второ най-добро постижение в света.
Арх. Маринов, на срещата, проведена миналата седмица в петък, във връзка с обсъждането на това, стадион "Пловдив" да се превърне във втори национален, представителите на БФС казаха, че нито един стадион в София не отговаря на изискванията на УЕФА и ЛИГА Европа. Как стои въпросът със стадион "Пловдив"?
Стадионът отговаря изцяло на тези изисквания. Има над 50 000 седящи места и 75% от тях могат да бъдат покрити с козирка. Нещо, което дори националният стадион "Васил Левски" в София няма. Плюс това, според проектът, има предвидени 450 паркоместа, а ако се изпълни и на три нива, то тогава стадион Пловдив ще разполага с 1500 такива. Нека не забравяме, че "Васил Левски" е с 35 000 места и паркоместа около него почти няма.
Според вас, какво е нужно, за да може реконструкцията на стадион "Пловдив" да стане факт?
15 млн.лв. и 9 месеца време за строителни работи.
Арх. Маринов, не са ли малко парите, както и времето за довършване на съоръжението?
Не, защото стадионът е довършен на над 60%. Конструкцията му е изградена, грубият строеж е готов, повечето от довършителните работи също. По отношение на осветлението, остава само да се монтират лампите на 4-те осветителни стълба.
Напоследък много се говори за предимството на пловдивската публика по стадионите (за по-голямата бройка хора, които посещават футболни мачове, в сравнение със София)? Вие какво ще кажете по този въпрос?
Ще дам само един пример: на мача на Ботев с Барселона на същия този стадион през 1981 г. имаше 62 000 човека.
Арх. Маринов, има ли значение според вас името на стадиона?
Не, за мен е важно неговата реконструкция да стане факт. А как ще се казва, това няма значение. |