“Булгаралпин” е перлата на ретро рали

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
09:45 / 12.05.2007
2971
40-годишен български суперавтомобил, ветеран от марката "Булгаралпин", ще е един от хитовете на тазгодишното рали за ретроколи "Розова долина", което стартира на 26 май в Пловдив. Това съобщи шефът на местния клуб "Ретро" Дончо Дончев. Тъмносиньото бижу е собственост на Митко Господинов от новозагорското село Съдиево. "Алпин" притежава и пловдивчанинът Кеворк Мъхитарян. Той също ще докара червената си кола на площада в Пловдив, но няма да участва в надпреварата.
Не повече от десетина човека в България притежават "Булгаралпин", от който у нас навремето са били произведени едва 60 бройки, твърди Дончо Дончев (б.р. според други данни - около 100).
Производството на "Булгаралпин" стартира през 1967 г., след като ВТО "Булет" и ДСО "Металхим" купуват лиценза от създателя на модела "Алпин" - французина Пиер Редиле. Едва по-късно и фирмата "Рено" получава правото да произвежда тази марка.
Първи изпробва качествата на атрактивния модел Alpine А110 Илия Чубриков, ас +1 на автомобилния спорт у нас през онези години.
Въпреки скромните възможности на пловдивския завод, в който се сглобява не повече от една кола на ден, моделът бързо печели популярност благодарение на отличните си качества. Французите броят по 24 000 франка за бройка, докато по същото време тяхното "Рено" се харчи за 6500 франка. Нашите коли са с двигател "Сиера" 1255 куб. см и купе от стъклопласт. Автомобилът изминава 1 километър от място само за 30 секунди, а максималната скорост, която развива, е 205 км/ч. Здравината на купето е уникална. По време на изпитанията един от автомобилите се преобръща на пътя за Боровец и се пързаля по таван неколкостотин метра. Шофьорът остава невредим, а драскотините по купето се отстраняват само за няколко часа. У нас суперавтомобилът се продава за 8200 лв.
Един от първите собственици на "Булгаралпин" става режисьорът Васил Мирчев. Със своята кола той се решава да отиде на фестивала в Кан през 1969 г. "Балканският звяр" се справя с разстоянието между "Овча купел" и Ривиерата само за 16 ч.
Два наши екипажа - братята Илия и Никола Чубриков и Атанас Тасков и Атанас Агура пък участват с "Булгаралпин" в престижното рали "Монте Карло".
Ентусиазмът на нашите автомобилостроители обаче секва през 1970 г. Тогава по партийна линия е решено да се закрие ВТО "Булет", а оттук и производството на "Рено" в Пловдив, и да се даде път на производството на чисто български автомобили. Сред инженерите в завода се носи мълвата, че руснаците са се притеснили, че "Булгаралпин" може да измести марката "Жигули". По-късно фирма "Алпин" на Пиер Редиле предлага у нас да се изработват само купетата, и то с техни материали, и да се доставят във Франция.
Нашите ръководители обаче отказват изгодната сделка за 900 долара на бройка.
"Булгаралпин" е хит сред колекционерите в света, защото за две години пловдивчани успяват да произведат само няколко десетки автомобила.
Преди няколко години ексцентричен любител на ретроколи се опита да поръча в пловдивския завод да му бъдат изработени 200 броя "Булгаралпин". Беше готов да брои баснословна сума. Оказа се обаче, че документацията за производството на "Алпин" е изчезнала. Информацията е на вестник "Стандарт".


Виж коментарите (0)
Мачовете по ТВ! Пълна програма на всички мачове на живо по телевизиите.
Свали на своя телефон: Android или iOS!
Още спортни:
Вчера: 25
Днес: 0


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).