Пловдивчанин на крачка от Формула 1

Автор: Екип Plovdiv24.bg
Коментари (0)
09:05 / 01.06.2008
2432
Ще има ли България пилот във Формула 1? Според мен твърдо да! Единственият въпрос е кога нашите пилоти ще имат шанс! Формула 1 е върхът на автомобилният спорт и може би всички пилоти мечтаят да участват в най-високо технологичния шампионат на планетата. Малцина обаче успяват. В пътя до Формула 1 няма никакви тайни - първата стъпка задължително е картинг спорта, където в напълно непосредствен вид се разбират и опознават основните принципи в моторните спортове. След това се преминава през няколко нива подготвителни формули и така (и с много късмет) се стига да възможност за тестове с някой от отборите във Формула 1.

Кои наши пилоти опитаха и опитват да се борят в различните етапи на дългото пътуване?

Първи стъпката от картинг към формула направи многократния ни национален и европейски шампион по картинг пловдивчанинът Владимир Арабаджиев. През 2006 година той стана първият ни пилот участвал в италианския шампионат във Формула 3 с шаси Dalara 304 и двигател Opel подготвен от Spiess. Независимо от многото проблеми в дебютния си сезон Владо успя да завърши на чудесната 6-та позиция в шампионата и бе напълно готов за предстоящото по-високо предизвикателство - Формула 3000. През сезон 2007 Владо подписа с отбора на Euronova и още на първото състезание на пистата Валелунга в Италия (едно от трасетата, което пилота ни познаваше от предишната година) Арабаджиев финишира 4-ти независимо от проблемите на старта, които го отпратиха последен!!! Никой в отбора не проумяваше как е възможно Владо да е толкова бърз в първото си състезание с Формула 3000!

Мощността на двигателя Zytec е над 500 к.с., скоростите се управляват с лост в дясно от волана, което изисква управление на колата с една ръка по време на хилядите смени в едно състезание, а не с разпространените напоследък "paddle shift". Гумите са пълни сликове и няма никакви подпомагащи пилота системи. С цел максимално усъвършенстване Владо се премести в Италия за най-натоварените месеци в шампионата и живееше и тренираше всекидневно с инженерите на отбора. По думите на самия пилот: "Всеки тест и всеки старт са ми невероятно полезни, защото постоянно научавам нови и нови неща за карането, настройките и комуникацията с инженерите".

През 2007 година още двама наши пилоти пробваха силите си - Симеон Иванов във Формула Рено и Николай Върбицалиев във Формула БМВ. И двамата се бориха достойно във всеки старт, но за съжаление през настоящата 2008 година не ги виждаме на пистите. Доколкото знам Симеон учи икономика в Лондон и няма планове да продължава със спорта, а Коко мисля, че учи маркетинг във Виена при вуйчо си.

И така след първите две успешни стъпки в развитието на Владимир Арабаджиев (Формула 3 - мощност около 240 к.с и Формула 3000 - мощност над 500 к.с), дойде време за предварително планираната стъпка - участие в популярен шампионат с минимум 25 пилота, около 15 старта за сезона, еднаква техника - двигател, шаси, гуми и произтичащата от всичко това ОГРОМНА КОНКУРЕНЦИЯ. На тези критерии отговаря единствено Формула Мастер - "Formula Master" (www.formulamaster.net)

Мощната подкрепа от страна на EUROSPORT, които предават на живо всеки старт, както и гарантирания тест с отбора на Хонда във Формула 1 за победителя, плюс добрата организация и най-вече равнопоставеността, правят шампионата най-предпочитаната възможност за всички пилоти тръгнали кам Формула 1.

Шампионатът се организира от италианската компания "N.Technology", и състезанията се провеждат съвместно с другия голям проект на същата компания - "WTCC" (Световният шампионат за туристически автомобили). Партньори и доставчици в този проект са:

Хонда - автомобилите във Формула Мастер използват двулитрови атмосферни двигатели Honda K20A с мощност над 250 к.с, предавките се превключват от волана, няма никакви електронни системи, които помагат на пилота. Шаситата са произведени от италианската инженерна компания TATUUS, а гумите са Yokohama. За наша огромна радост силното представяне на пилота ни във Formula 3000 предизвика сериозен интерес от страна на един от най силните отбори в шампионата JD Motorsport. (www.jdmotorsport.net).

Благодарение на спонсорите - GLOBUL и VICTORIA GROUP, България има свой пилот в НАЙ-КОНКУРЕНТНИЯ и ПОПУЛЯРЕН ПОДГОТВИТЕЛЕН ЗА ФОРМУЛА 1 ШАМПИОНАТ - FORMULA MASTER!

Владимир Арабаджиев започна годината като съотборник на фаворита за титлата Крис Ван дер Дрифт и надеждата на Русия за пилотска позиция във Формула 1 - Сергей Афанасиев. Тримата се разбират чудесно и Владо е много доволен от екипната работна атмосфера. След няколко подготвителни теста дойде времето и за началото на сезона. Владо ми сподели, че се чувства доста уверен в себе си, отбора и техниката, а както всички знаем без подобна увереност никой пилот не може да е истински БЪРЗ!

Пиша тези редове по време на квалификацията в състезанието по тесните улици на френското градче По. С голямо напрежение очаквах резултатите. Когато обаче разбрах, че Владимир Арабаджиев спечели ЧЕТВЪРТО място просто не можах да повярвам на очите си! Това надминаваше и най-смелите ми предвиждания. Много добре знам колко бърз е Владо, виждал съм от близо какво прави с картинг, Формула 3, Формула 3000, но ..... да спечели 4-та стартова позиция едва във втория си старт при НЕВЕРОЯТНО СИЛНАТА КОНКУРЕНЦИЯ между 30-те пилоти във Formula Master, на непознатите за него неописуемо тесни улици на градчето По, бе феноменално!

Никога до сега България не е имала толкова високопоставен пилот и силно се надявам сезон 2008 да е все така полезна и успешна подготовка на Владимир Арабаджиев за сериите GP2.

Източник: Formula1.bg



Виж коментарите (0)
Мачовете по ТВ! Пълна програма на всички мачове на живо по телевизиите.
Свали на своя телефон: Android или iOS!
Още спортни:
Вчера: 19
Днес: 24


За връзка с нас:
тел.: 0700 45 024
novini@plovdiv24.bg

Екип

©2004 - 2018 Медия груп 24 ООД.
Plovdiv24.bg mobile - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Plovdiv24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени).