ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
НачалоФутболТенисБаскетболВолейболДругиДЮШФутзалИнтервюСтатистики
Спортните новини: Днес (23) | Вчера (9)
Лодките на Световното първенство по гребане заимстват космически технологии
Автор: Екип Plovdiv24.bg 10:25 / 02.06.2015Коментари (0)4219
©
На световното първенство по гребане в Пловдив през юли ще се състезават 330 лодки. Всички те са уникални - защото са проектирани и построени точно за състезателите, които гребат в тях и заради вложените космически материали и технологии, каза доцент д-р Румян Христов. Той е директор по спортно-техническата част на първенство и преподавател в Националната спортна академия.

Еволюцията на гребния спорт е направила лодките свръх леки и тесни с обща тенденция за по-малко съпротивление във водата, казва доц. Христов. Нещо повече, стремежът към олекотяване на лодките е причина FISA да наложи минимални тегла за всяка лодка. И ако при претеглянето преди старта лодката се окаже по-лека, съдиите добавят в корпуса тежести, докато се изравни с теглото на лодките на всички останали състезатели. Това е нещо, което публиката на състезанията не знае, но е важно за почтеността на състезанието, където всички трябва да гребат при равни условия, обяснява доцент Христов. Едноместната лодка /скиф/ например не може да тежи по-малко от 14 килограма, а двойките - по-малко от 28 килограма. В това тегло влиза самата лодка, крачното устройство, подвижната седалка /слайд/, аутрегери и ключове /устройство за прикрепяне на греблата към корпуса на лодката/. Корпусът на една състезателна лодка наистина е направен с космически материали като кевлар и карбон-графитни материали. 

Според регламентите на FISA при греблата няма никакви ограничения. Тенденцията е те да стават по-леки. Вече се произвеждат изцяло от карбон, което ги прави леки и здрави. Един чифт гребла за скулово гребане например тежи около 1,8 килограма. Удобството и предимствата на леките гребла са в това, че създават по-малки инерциални сили особено при високо темпо на гребане. Няма стандарти за дължина на греблата и форми на лопатките. "Греблата са един вид скоростната кутия на лодката. Тази "скоростна кутия" се наглася спрямо възможностите и стила на състезателя" - обяснява доцент Христов.

Но докато през последните 20 години FISA не е правила корекции в стандартите на теглата на лодките, останалите пропорции в тях не са фиксирани - лодките могат да бъдат по-къси или по-дълги, по-широки или по-тесни. Дължините на едноместните лодки /скиф/ варират с около 60-80 сантиметра. Няма и стандарт за формата на лодката /напречно сечение/, като целта на всички конструктори и дизайнери на лодки е да намалят съпротивлението във водата.

Най-динамично в последните години се развива дизайнът на аутрегерите /устройствата за прикрепяне на греблата към корпуса на лодката/. Съвсем до скоро това бяха алуминиеви тръби, сега са тип крила от карбон. Изнесени високо нагоре над корпуса, така че при по-силен вятър вълните да не се блъскат в тях и да пълнят лодката с вода. Това е последната техническа новост в лодкостроенето.

Колко струват лодките?

Преди десетина години немската фирма "Емпахер" бе всепризнатият лидер в производството на лодки. Техният фирмен цвят е жълт и лодките, които конструираха бяха с жълти корпуси. Повече от 2/3 от лодките на най-силните състезания в света бяха на "Емпахер", припомня доцент Румян Христов. В последните десетина години обаче все повече от елитните лодки смениха цвета и са бели. Това е цветът на новия лидер в лодкостроенето - италианската "Филипи". На американския континент в лодкостроенето властва фирмата "Хъдсън". Тя обаче не може да пробие в Европа, където е големият пазар на лодки.

Транспортът на лодките е един от най-големите разходи при състезания по гребане. Сигурността на превоз е от голямо значение, защото и самите лодки са много скъпи. Един скиф /едноместна лодка/ струва между 8000 и 9000 евро. Двойките са около 20 000 евро. Чифт гребла струват 450 евро, а единичните гребла /за разпашните лодки/ струват също към 450 евро. Така че една добре екипирана съвременна единична лодка струва около 10 000 евро с греблата.

На световното първенство по гребане в Пловдив през тази година се очаква 95-98 на сто от състезателите да дойдат и да гребат със собствените си лодки, с които са гребали минимум 6 месеца. Защото всеки състезател и всеки екипаж регулира много неща в лодката според потребностите си. ФИСА обаче има своя програма за подпомагане на състезателите и отборите с по-скромни бюджети. За тях има лодки под наем.

Още по темата: общо новини по темата: 22
23.06.2017
27.08.2015
04.08.2015
30.07.2015
28.07.2015
24.07.2015
предишна страница [ 1/4 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Актуални Четени Теми
Преди седмица се разписа на "Лаута", сега бележи във Висшата лига
Локомотив пусна в продажба два вида календари за 2025 година
В Пловдив се проведоха два студентски турнира по бридж и белот
Кузманов си тръгна от Мексико с 14 точки за световната ранглиста
Георги Кабаков отново получи наряд в Шампионската лига
Класиране Резултати

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: