ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
НОВО
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Пловдив
Анализите
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Общество
Криминални
Институции
Други
Бизнес
Читателски
Пловдивският омбудсман анализира от какво недоволстват пловдивчани
Автор: Екип Plovdiv24.bg 13:00 / 26.07.2016Коментари (1)4136
© Plovdiv24.bg
Бивши и настоящи ученици от
ОУ "Георги Бенковски":
виж още
Бивши и настоящи ученици от
ОУ "Душо Хаджидеков":
виж още
Бивши и настоящи ученици от
ОУ "К.Честеменски":
виж още
Намерете бивши съученици, състуденти, колеги и стари приятели! Регистрирайте се или влезте в профила си.
Анализ за постъпилите сигнали в приемната на Обществения посредник на Община Пловдив през първото шестмесечие на 2016 г.

Устройство на територията; незаконно строителство

В това направление постъпват писмени и устни сигнали с най-различно съдържание и различна степен на сложност. Няма съществено изменение в броя на подадените сигнали за първото полугодие на миналата и тази година, като те за 2015 г. са били 20 бр., а за 2016 - 22 бр. Имайки предвид сложността на материята, за разрешаването на тези проблеми администрацията влага голям професионален, правен и времеви ресурс.

Подадените сигнали могат да се групират в няколко групи, като най-характерни от тях са: сигнали за несъгласие със строителство в съсобствен имот (сграда); опасни сгради или отделни елементи от тях; течове от покриви и инсталации и други единични сигнали. Повечето от адресите, визирани в жалбите от това направление, са посетени на място от наш служител.

Трябва да се отбележи, че в това направление постъпват сигнали за факти и обстоятелства, настъпили в други общини. Въпреки, че Общественият посредник на Община Пловдив няма териториално действие извън територията на града, тези граждани са консултирани на място относно това как да защитят гражданските си права, а жалбите им са изпращани до компетентните органи.

Прави впечатление, че постъпват и сигнали, които са насочени срещу районната администрация и те са за забавяне на преписки по строителни въпроси, характеризиращи се с недобро администриране. Най-фрапиращи в тази посока са няколко сигнала в район "Южен".

Етажна собственост

Въпреки, че броят на сигналите през изтеклото шестмесечие (6 бр. сигнали) е намалял повече от два пъти в сравнение със същия период за 2015 г. (17 бр.), анализът показва, че проблемите си остават същите. Тези проблеми са за течове от покривите, за течове, причинени от прави и обратни води, поради дефектирали или не добре направени вертикални и хоризонтални тръбни разводки.

Също така възниква напрежение между гражданите и ръководствата на етажната собственост за събирането и разходването на събраните средства за текущи и основни ремонти, за начина на провеждане на общите събрания и прилагане на взетите решения. Гражданите в етажната собственост не могат да се справят сами в самата си етажна собственост и я извеждат извън нея. За решаването на тези проблеми те търсят съдействие от Обществения посредник и районната администрация.

Въпреки, че духът на Закона за управление на етажната собственост е, че етажните собственици са самоуправляващи се общности, районните администрации биха могли макар и ограничено да се намесват с лостовете на самия закон и с лостовете на Закона за устройство на територията, но те избягват да го правят. Всичко това създава напрежение в самата етажна собственост.

Социална политика

В това направление количественият показател е намален - постъпили 25 сигнала за първото шестмесечие на 2016 г. срещу 46 за същия период на 2015 г., но това едва ли е сигурен признак, че са намалели проблемите на гражданите, свързани със социалната политика.

Продължава търсенето на помощта от Обществения посредник във връзка с различни казуси за настаняване в общински жилища, център за временно настаняване, приюти или в социални домове.

Голям брой са и сигналите, свързани със задължителното пенсионно осигуряване, пенсионни фондове и права и осигурителни стажове.

Отново, както е и в други предходни години, има недоволство по различни въпроси в Дома за стари хора "Св. Василий Велики".

Въпреки действащите през последните години проекти, свързани с дейностите на личните и социалните асистенти и домашен помощник, не винаги рамките на проектите удовлетворяват гражданите и за това показател са два сигнала.

Единичен е сигнала, свързан с отказ за отпускане на целева помощ за отопление. По три от сигналите е търсено и съдействие от националния омбудсман, като два от тях са свързани с кампанията "Великден за всеки" - "Дари празник за баба и дядо".

Здравеопазване

Почти съпоставими са броя на подадените сигнали за първите шестмесечия на 2015 и 2016 година - 8 броя срещу 7 броя.

Очертават се преобладаващи сигнали за нарушени здравноосигурителни права и сигнали към РЗИ - Пловдив.
Всяка промяна в тази сфера се приема с особена чувствителност от гражданите, а новото положение за необходимост от платени здравноосигурителни вноски за 5 години назад, както и недостатъчната информираност на гражданите за това, доведе до допълнителни недоразумения.

Образование

Тенденцията за намаление на броя сигнали, свързани с проблеми в образованието е в пъти по-малко - 6 бр. за първото шестмесечие на 2016 г. срещу 34 бр. за миналата година, но някои от тях бяха поставени с голяма острота и получиха не само отзвук на регионално ниво, но бяха отразени и в националните медии.

Несъмнено проблемът с най-голяма тежест беше свързан с решението на Община Пловдив да преобразува ОУ "Душо Хаджидеков" и ОУ "Георги Бенковски" в ОУ "Душо Хаджидеков". Опасенията на родителите главно беше свързан с това, че сградите на двете училища се намират на около 2 километра една от друга и децата им ще се налага да се придвижват до съответната сграда в продължение на повече от час с придружител, нещо, което не е търсено при избора им на учебно заведение. В последващите срещи на родителите с компетентните институции и с кмета на град Пловдив инж. Иван Тотев те получиха нужните гаранции за това, че никое дете, което е започнало да учи в една от двете сгради, до неговото завършване няма да смени сградата си за обучение. Общественият посредник излезе със становище по регионалните медии, в което призова всички родители за спокойствие и конструктивност, както и подкрепи решението на Община Пловдив, което бе насочено към финансовото спасяване и преструктуриране на явно недобре управляваното ОУ "Георги Бенковски". На този етап напрежението е стихнало, но остава въпросът за добрия мениджмънт на учебните заведения.

По подобен начин започна да се развива и друг конфликт - недоволство на родители на деца, които учат в ОУ "Кочо Честеменски", поради намерението на ръководството на училището да въведе двусменен режим на обучение, което не е одобрено от част от родителите. В тази връзка се проведе работна среща в сградата на училището и с посредничеството на Обществения посредник се предложи осъществяване на среща след 15.08.2016 г. между родители и училищно ръководство, за чието потвърждение от страна на родителите към днешна дата няма.

Останалите сигнали са свързани с единични случаи на недоволство на родители, чиито деца посещават ЦДГ "Каменица", Френската езикова гимназия, Английската езикова гимназия. Има и един сигнал, свързан с некоректен според гражданина начин на обявяване на конкурс на РИО на МОН.

Транспорт и безопасност на движението

В този раздел има намаляване на броя на сигналите, постъпили през отчетния период в сравнение със същия период на миналата година. Въпреки това проблемите, които гражданите поставят за разрешаване са важни и значими.
Въпросите, които вълнуват гражданите тук са: несъгласие с променени маршрути на линии от градския транспорт; възражения срещу наложени глоби за паркиране, неяснота при ползване на картите за пътуване в градския транспорт от страна на придружителите на хора с увреждания; несъгласие с забранителни знаци за движение на товарни автомобили с тегло над 12 т. по двупосочни булеварди с по три активни ленти за движение в двете посоки.

Анализът на направлението сочи, че понякога отговорите, които дава администрацията по поставените от гражданите и институцията въпроси, не са много ясни.

Екологични проблеми

В този раздел броят на сигналите за първото шестмесечие на тази година са по-малко от броя на сигналите, постъпили за същия период на миналата година.

В това направление сигналите са за отсечени дървета с искане да се знае мотива за тяхното премахване; недоволство от отглеждане на животни; поставяне на контейнери са смет на неподходящо място; наличие на умрели птици в двора на детска градина. Също така бяха получени два сигнала за обособяване на средно-големи ферми в населени места. Тъй като тези сигнали не бяха в обсега на териториалния обхват на Обществения посредник на Община Пловдив, същите бяха изпратени по компетентност до съответните институции.

Обществен ред и сигурност

Сигналите в това направление на практика представляват една постоянна величина и в сравнение с предишни периоди има едно задържане на техния брой като абсолютна стойност и съдържание. Отново основният въпрос, който гражданите поставят, е свързан с шума: шум от околното пространство, изразяващ се във висок шум от индивидуален източник, висок шумов фон и шум предизвикан от етажни собственици.

Топлофикация; Енергоснабдяване

За отчетния период в направлението са постъпили 7 сигнала за Топлофикация, което е почти идентично със сигналите за първото шестмесечие на 2015 г. (5 бр.). В предходната година преобладаваха сигналите, свързани с така наречената сградна инсталация, а през тази година гражданите подаваха сигнали със съмнения за некоректно отчитане на изразходваната топлинна енергия, несъгласие с задължения към Топлофикация, които при един случай възлизат на над 8800 лв., както срещу използваните технологии за събиране на средства чрез съдия изпълнител и налагане на запор върху заплата за принудително събиране на средствата.

В пъти е нараснало недоволството на граждани, които са потърсили съдействие от Обществения посредник във връзка с нарушения на правата им от Електроснабдяване. 18 сигнала за тазгодишното полугодие срещу само 2 от миналата година.

Сигналите са от най-различно естество и характер. В тази връзка бе проведена и среща с изпълнителен член на Съвета на директорите на ЕВН - г-жа Жанет Стойчева. Общественият посредник беше и медиатор в приемната си между жалващ се гражданин и представители на ЕВН, среща, която бе пожелана от самия гражданин, но за съжаление приключила с резултат, неудовлетворяващ последния.

ВиК

С два са повече сигналите (7 бр.) през първото шестмесечие на 2016 г. в сравнение със същия период на 2015 г. (5 бр.). Сигналите трудно могат да се групират в някаква група, по-скоро те са разнообразни по своята същност и са: срещу отчети на консумирана вода, която според гражданите те не са ползвали; чести наводнения при дъжд в избените помещения на жилищна сграда и не на последно място граждани подават сигнали с молба за съдействие за погасяване на дължими суми за консумирана вода по давност.

Телекомуникации; Мобилни оператори

Сигналите са малко по-малко в сравнение с отчетния период от миналата година - 6 бр. срещу 8 бр. Недоволството от потребителите е във връзка със завишени сметки, такси и неустойки; удръжки, стари задължения, смс-и с добавена стойност. Въпреки възможността за избор на мобилен оператор, оплакванията са идентични, независимо от оператора.

Административно-техническо обслужване

В направлението са постъпили общо 9 броя сигнали за първото шестмесечие на 2016 г., което е повече от два пъти по-малко в сравнение с първото шестмесечие на 2015 г. Основното недоволство от страна на гражданите е свързано с ежегодните такси смет и данък сгради в различни казуси, както и един сигнал свързан с данък на МПС. Институцията е съдействала с нужната информация за проблеми при издаване на удостоверение за сключване на брак с чужденец, издаването на адресна регистрация на гражданин без постоянен адрес и др.

Регистрация на търговски обекти; търговска дейност

По правило постъпващите сигнали в този раздел са много малко. Отчетният период не прави изключение от тази тенденция. Постъпилият сигнал в направлението беше с молба за консултация относно това какви документи са необходими на гражданите, за да кандидатстват и да получат разрешително за търговска дейност на терен общинска собственост.

Малкото сигнали в това направление води до извода, че общинската администрация добре се справя с въпросите на регистрацията на търговските обекти и търговската дейност на Община Пловдив.

Сметоизвозване и чистота на улиците

През първото шестмесечие на тази година постъпилите сигнали са по-малко в сравнение със същия период на миналата година.

Сигналите през зимните месеци са обикновено за непочистени и заледени пространства, както и за струпани големи снежни и ледени камари, които пречат на пешеходците, а при тяхното размразяване се получават трудно преодолими водни препятствия и дори наводнени мазета. Има и други сигнали, които са за препълнени казани със смет, около които се въдят гризачи.

В този раздел се откроява сигналът за захабена украса (знаменца) в кв. "Капана". Въпросната украса разгоря гражданска дискусия за бъдещата визия на емблематичния пловдивски квартал.

Достъп до информация

Постъпили са 2 броя сигнали за достъп до информация относно предоставяне на копие на стенограма на заседание на Общински съвет - Пловдив и информация за координати на погребални агенции в гр. Пловдив.

Други

В направлението се отчита спад на сигналите, постъпили през първото шестмесечие на 2016 г. - 12 сигнала, от които единият от тях е с шест различни по естество въпроса, спрямо 28 броя за отчетния период на миналата година.

Правят впечатление няколко преобладаващи случая, свързани с финансови институции - банки и фирми за бързи кредити.
Дирекция "Социално подпомагане" - Пловдив също е спомената в три сигнала.

Гражданите търсят съдействие от Обществения посредник и за некоректно отношение от страна на частни фирми - трудово-правен казус, комисионна за посредническа услуга и надвзети пари за хамалска дейност.

Един от сигналите доведе след себе си сериозна проверка в една от големите вериги за търговия с хранителни стоки - от отразяването на съдържанието на етикетите, включително и 12-цифрения баркод, до продажбата на мед без сертификат. Покрай тази проверка, органите направиха и друга проверка, свързана с продажбата на алкохол в PVC-бутилки около същата верига за търговия.

Отново има и сигнал за нарушение на човешките права и личната свобода, но този път в лични отношения между дъщеря в неравностойно положение и нейната майка.

Приключени случаи, поради липса на правомощия (съгласно Правилника за организацията и дейността на Обществения посредник)

В направлението постъпилите сигнали са общо 8 броя, като преобладават такива, свързани със съдебни процедури, в които Обществения посредник не може да се намесва. Има и сигнал с молба за финансова помощ във връзка с лечение.








Зареждане! Моля, изчакайте ...
Коментарите са на публикуващите ги. Plovdiv24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Новини от Пловдив:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Ноември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
Концесията на стадион "Пловдив"
51-ото Народно събрание
Грипна епидемия обхвана страната
Катастрофи в България
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Пловдив и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли общините "Марица" и Родопи" да се слеят в Пловдив?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 59 82 67

novini@plovdiv24.bg

гр. Пловдив, ул."Александър I" 32,
Бизнес Център Plovdiv24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Пловдивчани във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.
Статистика: