- Да си призная в началото, като се захващах с този проект, си мислех, че нещата малко ще зациклят, ще се позабавят. Но като пристигнах тук и видях темповете на работа, останах силно впечатлен от това, което сте направили. Спокоен съм. Ето вече могат да се видят действителните размери на залата, на колодрума. Свършена е огромна работа. Вижда се, че екипът на колоездачен клуб Цар Симеон, с който работим е много добър. А при строителството на едно такова съоръжение от изключителна важност е добрата екипна работа.
- Сработихте ли се вече с екипа на „Цар Симеон 1898"?
- Разбира се. Тези хора правят нещо голямо и Пловдив ще се гордее с тях в най-близко бъдеще . Комуникацията между нас е много добра. Важно обаче е и координирането, което е сложно нещо, когато работят много хора. Като напасване на характери, идеи, начин на работа. Важни неща. А поетапно ни предстоят да правим все важни неща - например слагане на стоманените конструкции, покрива, инсталационните системи.
- Знаем, че поради бюракратични и технически пречки, строителството тук на практика започна през април 2008 г. Кога предвиждате да приключи изцяло?
- Знам, че това най-много ви интересува. Имаше обаче много проблеми, които възникнаха впоследствие - като например някои малки изменения на проекта, появата на повече подпочвени води от очакваното. Това е нормално, навсякъде по света има такива неща. Смятам, че през януари, февруари 2010 г. трябва да сме поприключили. За това се изисква добра координация между отделните строителни звена. Планът ни е през април да приключим първо ниво и веднага да влизат стоманените конструкции. През месец май-юни трябва да започнем да ги свързваме с покрива. Трибуните трябва да започнем да ги поставяме в средата на септември и началото на октомври. Следват довършителните работи, които също губят доста време. Те трябва да започнат през декември т.г. и да приключат до февруари догодина. След като се затвори залата последното нещо е поставянето на пистата, което ще отнеме около 2 месеца. Пистат ае нещо специално, тя е като обзавеждането на всеки нов дом. А що се отнася за допълнителните подвижни трибуни, те са лесно нещо. Такива направихме на колодрума в Палма де Майорка, например за дерби мача по тенис между Родже Федерер и Рафаел Надал, наблюдаван от над 7000 зрители.
- Колоездачен клуб "Цар Симеон 1898" е сам в начинанието си за строителството на многофункционална спортна зала и закрит колодрум и липсва интерес от страна на държавата, на общината към този проект. Как си обяснявате това?
- Всичко започва първо с ентусиазма на хората, които предприемат едно такова голямо начинание. Те търсят широка обществена подкрепа, подкрепата на обикновените хора и на управляващите. И затова те трябва първо да получат подкрепата на държавата, на управниците на града. Защото тези управници сигурно знаят, че цената е много висока. И се учудвам, че в Пловдив нямате тази подкрепа в едно толкова важно дори за страната ви начинание. Националният ви олимпийски комитет, държавата и местната власт трябва да са наясно колко е важно да помогнат в това ваше начинание. Защото това, което правите е за България, за имиджа й пред Европа и пред света. А залата в Пловдив страшно много ще прилича на съорженията които съм правил.
- И каква е практиката с такива проекти в другите развити държави?
- В другите страни когато се прави едно такова спортно съоръжение, управляващите помагат много, защото знаят, че това е много важно за страните им. И предприемачите имат пълната подкрепа на държавните и местните институции. Ето например държавата се включи в изграждането на спортната зала в Алкмаар и много помогна. Същото беше и с залата в Апелдорн, където ще бъде световното първенство през 2011 година. Явно вашите управници трябва по бързо да осъзнаят важността на това, с което са се захванали хората от колоездачен клуб „Цар Симеон 1898". Преди при комунизма в соцстраните се отделяше огромно внимание на спорта, защото той беше лицето. Важно беше соцстраните да печелят медали и да се издига имиджа на страната. Спортът беше държавна политика. Не мога да си обясня обаче, защо сега вашите управляващи не мислят така.
- Вие сте изграждали много такива съоръжения по света. Разкрийте колко приблизително струва един такъв закрит колодрум с многофункционална спортна зала?
- О, труден въпрос. Във всяка страна е различно, в зависимост от проекта и идеите. В Апелдорн например струваше 65 милиона евро. В Алкмаар малко повече. В Палма де Майорка пък първо направата на спорната зала глътна 70 милиона евро, а след това започнаха подобрения и сумата набъбна и дори надхвърли 90 милиона евро.
- Кой е любимото ви съоръжение, което сте проектирали и изградили?
- Всички са ми любими. Те са ми като децата, не мога да кажа кое повече обичам. Гордея се обаче със спортната зала в Алкмаар. 20 години навивах местните управници да я направим и най-после ги навих. И я направихме. После там на 2 пъти се проведоха европейски първенства.
- Вярно ли е, че в момента работите едновременно по 12 обекта?
- Не са 12. Малко повечко са, но нямат 20.
- А кои са последните Ви проекти?
- През ноември завърших колодрума в столицата на Грузия - Тбилиси и две спортни зали в Иран. Сега ще им правя още две. Правя проект за подобна спорна зала и в Люксембург. Онзи ден пък ме търсеха от Париж за нова спортна зала там. Изобщо нямам време да се пенсионирам, както се казва.
Очаквайте скоро още информация и подробности около строежа на многофункционалната спортна зала в Plovdiv24.bg.